Om onze logistieke dienstverlening te verbeteren zijn we bij ons Automatisch Storage and Retrieval System (ASRS) gestart met het uitvoeren van 100% controles.
Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven
Reduceren vervoeren van lucht
In de logistiek gezien van november 2021 hebben we eerder aandacht besteed aan het vervoeren van lucht. Door het samenvoegen van grote volume delen die als werkorder (Advanced Distribution) worden besteld met grote delen die regulier worden besteld hebben we een grote stap kunnen maken in het terugdringen van het vervoeren van lucht
We’ve got your back(orders)
Backorders, we hebben er allemaal mee te maken. Het aantal backorders lijkt alleen maar toe te nemen en het einde lijkt nog niet in zicht. Van klant tot leverancier, heel de keten is er maar druk mee.
Dealerenquete 2022
In september heeft een groot gedeelte van onze dealerorganisatie gereageerd op onze uitgestuurde enquête. Dank daarvoor. Het gemiddelde cijfer dat wij voor onze dienstverlening kregen was een 7.5.
Dealerenquête 2022
NUMMER 3 / ARTIKEL 1 / 2022 Dealerenquête 2022 Het is weer zo ver: de tweejaarlijkse dealerenquête is verstuurd! Naar aanleiding van de dealerenquête uit 2020 zijn er heel wat initiatieven opgepakt. Jullie input en ideeën zijn hierbij heel waardevol geweest. In de...
Recyclen bij Pon Logistics
NUMMER 3 / ARTIKEL 5 / 2022 Recyclen bij Pon Logistics Duurzaamheid is al langer een van de pijlers binnen Pon Logistics. Sinds kort hebben we daar een nieuwe stap in gezet. Zo zijn we gestart met het recyclen van gebruikte werkschoenen. Oude veiligheidsschoenen...
Beschikbaarheid van grondstoffen
NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2022 Beschikbaarheid van grondstoffen Het begon met het tekort aan wc-papier aan het begin van de coronacrisis en de zogenoemde tekorten aan chips: schaarste. Of beter gezegd, ons idee dat er schaarste aan producten is. Want een groot deel van...
Vernieuwd laadproces en ritplanning
NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2022 Vernieuwd laadproces en ritplanning De bevoorrading van dealers vindt elke nacht plaats vanuit het magazijn van Pon Logistics in Leusden. Tientallen vrachtauto’s rijden een vaste rit door het land om dealervestigingen van bestelde...
Volumeorders en bestelgedrag
NUMMER 3 / ARTIKEL 3 / 2022 Volumeorders en bestelgedrag Je kent vast nog wel het voorbeeld van de wc-rollen waarvan de vakken in de supermarkten leeg waren, terwijl er nog voldoende in de warehouses op voorraad lag. Dit fenomeen heet “hamsteren”. Hetzelfde zien wij...
Van project uitrol naar logistiek accountbeheer
NUMMER 3 / ARTIKEL 2 / 2022 Van project uitrol naar logistiek accountbeheer De uitrol van het project Advanced Distribution bevindt zich in de laatste fase. Halverwege 2020 is de uitrol gestart en inmiddels bijna op zijn einde. Begin 2023 wordt de laatste dealergroep...
Fabrieksrichtlijnen beperken kans op schades
NUMMER 2 / ARTIKEL 5 / 2022 Fabrieksrichtlijnen beperken kans op schades In de DC’s van Pon Logistics wordt gewerkt volgens fabrieksrichtlijnen bij het handelen van goederen. Vooral bij specifieke goederen zoals bumpers, plaatwerk en ruiten is de kans op beschadiging...
Projectupdate Advanced Distribution
NUMMER 2 / ARTIKEL 4 / 2022 Projectupdate Advanced Distribution De uitrol van het project Advanced Distribution is nog steeds in volle gang. Halverwege 2020 is de uitrol gestart en sindsdien zijn er al heel veel dealers met al hun vestigingen live gegaan. Het project...
Voorbereiding op de zomer en vakantieperiode
NUMMER 2 / ARTIKEL 3 / 2022 Voorbereiding op de zomer en vakantieperiode We zijn alweer in de tweede helft van juni en daarmee is ook de vakantieperiode aangebroken! Waarschijnlijk worden jouw taken en verantwoordelijkheden gedurende je afwezigheid overgenomen door...
Compleet assortiment op de website van SKILD
NUMMER 2 / ARTIKEL 2 / 2022 Compleet assortiment op de website van SKILD SKILD wordt steeds completer! Naast de huidige vloerplaten, wielkastbescherming en (lat)-wandbekleding zijn we volop bezig om dit assortiment verder uit te breiden. Jij als dealer vindt nu het...
Service werd Support: wat betekent dat?
NUMMER 2 / ARTIKEL 1 / 2022 Service werd Support: wat betekent dat? In de vorige editie van Logistiek Gezien hebben we aangekondigd dat onze afdelingsnaam Service & Supply is gewijzigd in Supply & Support in verband met het complexer worden van de...
Nieuwe ritplanning
NUMMER 1 / ARTIKEL 5 / 2022 Nieuwe ritplanning Tijdens ons nachttransportschema voeren we met 18 vaste nachtritten de nachtdistributie uit. In de praktijk blijkt dit veel dynamischer dan je misschien zou verwachten. Er vindt een verhuizing plaats, er moet geschoven...
De CO₂-footprint van Pon Logistics
NUMMER 1 / ARTIKEL 4 / 2022 De CO₂-footprint van Pon Logistics Binnen Pon zijn er vijf zaken die onmiskenbaar vervuilend zijn en die invloed hebben op onze CO₂-uitstoot. Wij noemen dit binnen Pon de ‘Big Five’. Het bestaat uit gehuurd transport, leaseauto's, afval,...
Optimalisaties en nieuwe producten bij SKILD
NUMMER 1 / ARTIKEL 3 / 2022 Optimalisaties en nieuwe producten bij SKILD De afgelopen tijd hebben wij bij SKILD niet stilgezeten. Zo zijn we constant bezig met zowel het huidige assortiment verder doorontwikkelen, als het uitbreiden van het assortiment met nieuwe...
Retouren in juiste staat aanbieden
NUMMER 1 / ARTIKEL 2 / 2022 Retouren in juiste staat aanbieden Geregeld komt het voor dat we artikelen die retour gestuurd worden, bij binnenkomst alsnog moeten afkeuren. Dit heeft dan te maken met de staat waarin het artikel geretourneerd wordt waardoor het niet als...
The Wall
NUMMER 1 / ARTIKEL 1 / 2022 The Wall Pon Logistics ontwikkelt verder door! Sinds kort wordt er namelijk gebruik gemaakt van The Wall. Hiermee worden werkorders, gesorteerd op kenteken, voor dealers verzamelt en verpakt. De reden van The Wall? Het sorteerproces...
1 miljoen werkorderlines: dat mag gevierd worden!
NUMMER 3 / ARTIKEL 2 / 2021 1 miljoen werkorderlines: dat mag gevierd worden! Na een succesvolle pilot periode (2018-2019) werden er in 2020 enkele nieuwe dealergroepen aangesloten op Advanced Distribution. In 2020 waren dat slechts 4 dealergroepen die in totaal...
Groeien in je vak én in je persoonlijke ontwikkeling
NUMMER 3 / ARTIKEL 5 / 2021 Groeien in je vak én in je persoonlijke ontwikkeling Met de komst van Advanced Distribution is de organisatiestructuur in ons magazijn veranderd en hebben nieuwe taken hun intrede gedaan. Dit heeft impact op de leidinggevende functies in...
Leverproblematiek door schaarste van grondstoffen
NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2021 Leverproblematiek door schaarste van grondstoffen De kranten staan er vol mee: wereldwijde schaarste aan grondstoffen in verschillende branches. Met name aan chips voor elektrische auto’s is een tekort. De oorzaak? Onder andere de lage...
Vervoeren van lucht tegengaan
NUMMER 3 / ARTIKEL 3 / 2021 Vervoeren van lucht tegengaan We krijgen bij Pon Logistics nog wel eens de terugkoppeling dat er soms veel lucht wordt vervoerd. Niet alle kratten zijn dan volledig gevuld, en de levering had, door bijvoorbeeld wat meer samen te voegen,...
Jaaroverzicht Service & Supply
NUMMER 3 / ARTIKEL 1 / 2021 Jaaroverzicht Service & Supply Als service- en supplyafdeling van Pon Logistics deelden wij een jaar geleden onderstaand plaatje met jullie. We begonnen dit jaar op afstand van elkaar, in de loop van het jaar konden we terug naar...
Vloerplaat afdichtring binnenkort ook beschikbaar voor andere modellen!
NUMMER 2 / ARTIKEL 4 / 2021 Vloerplaat afdichtring binnenkort ook beschikbaar voor andere modellen! Momenteel ontvang je bij elke Volkswagen Caddy vloerplaat een vloerplaat afdichtring. Deze afdichtring, ontworpen en gemaakt bij Skild by Pon Logistics, zorgt ervoor...
Bereid je voor op de zomer
NUMMER 2 / ARTIKEL 3 / 2021 Bereid je voor op de zomer De zomer is begonnen en de coronaversoepelingen maken het mogelijk dat we steeds meer kunnen ondernemen. Het wordt drukker op de wegen en we kunnen weer naar zonnige oorden toe. Dat betekent ook dat er langzaam...
Projectupdate Advanced Distribution
NUMMER 2 / ARTIKEL 2 / 2021 Projectupdate Advanced Distribution In het najaar van 2020 zijn we gestart met de uitrol van het project Advanced Distribution. Daar is een lange pilotfase aan vooraf gegaan, en sinds maart 2020 zijn er een heel aantal dealers met al hun...
Doe jij al mee met onze plastic inzameling?
NUMMER 2 / ARTIKEL 1 / 2021 Doe jij al mee met onze plastic inzameling? Afgelopen maart hebben wij jullie geïnformeerd over onze inzameling van plastic, wat wij momenteel faciliteren. Inmiddels zijn wij een paar maanden verder en zijn wij blij om te zien dat een...
Volg je SDE via Track & Trace
NUMMER 1 / ARTIKEL 4 / 2021 Volg je SDE via Track & Trace Weten wanneer Parts Express jouw SDE zending komt leveren: dat kan! Dagelijks ontvang je per e-mail jouw Logistieke Paklijst. Open deze paklijst en klik op de Parts Express Track & Trace link ! Via die...
Same Day Delivery – Bestellen en bezorgen op één dag
NUMMER 1 / ARTIKEL 3 / 2021 Same Day Delivery – Bestellen en bezorgen op één dag Bij Pon Logistics bieden wij Same Day Delivery. Dat betekent, dat bestellingen die geplaatst zijn vóór 10:15 uur, nog vóór 14:00 uur geleverd worden. Super handig wanneer je er in de...
Hotlines
NUMMER 1 / ARTIKEL 2 / 2021 Hotlines Wanneer je een backorder waar een voertuig op stilstaat met hoge prioriteit wilt ontvangen, kan je gebruik maken van een hotline-melding. Word je hotline aanvraag geaccepteerd? Dan krijgt de order extra prioriteit bij de OEM en...
Plastic? Doe het in een zak!
NUMMER 1 / ARTIKEL 1 / 2021 Plastic? Doe het in een zak! Wij zetten een nieuw stap! In samenwerking met Van Gerrevink gaan wij per direct plastic inzamelen. Dit is een kostbare en lastige recycle stroom waarbij wij jullie hulp nodig hebben. Recyclen is helaas nog niet...
Nog steeds bereikbaar op WhatsApp!
NUMMER 3 / ARTIKEL 2 / 2020 Nog steeds bereikbaar op WhatsApp! Al een paar jaar kun je met het Pon Logistics Customer Service Team appen. Wist jij dat al? Dit kan via hetzelfde nummer dat je gebruikt om ons te bellen: 033-494 9222. Misschien maak je al gebruik van...
Jaaroverzicht Service & Supply
NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2020 Jaaroverzicht Service & Supply In 2020 kunnen we er niet omheen: COVID-19. De gevolgen hiervan? Wij hebben jullie veel vanuit huis te woord gestaan en verder geholpen. Ons team zit verspreid door het land (zie kaart), maar onze service...
Skild by Pon Logistics
NUMMER 3 / ARTIKEL 3 / 2020 Skild by Pon Logistics Skild zaagwerk op maat - powered by Pon Logistics Samen met de dealers leveren Volkswagen Bedrijfswagens en MAN Truck & Bus bedrijfswagens op maat. Daarbij wordt samengewerkt met diverse op- en...
Dealer enquête 2020
NUMMER 3 / ARTIKEL 1 / 2020 Dealer enquête 2020 Een 7,7 voor onze dienstverlening, dank jullie wel! In september heeft een groot gedeelte van onze dealerorganisatie gereageerd op onze uitgestuurde enquête. Dank daarvoor. Het gemiddelde cijfer dat wij voor onze...
Test informatievoorziening nachtlevering
Als Pon Logistics zijn we constant bezig onze dienstverlening richting de dealer te verbeteren. Zodoende hebben we samen met onze transportpartner onderzocht hoe we de levering van bestellingen en de communicatie daaromheen kunnen verbeteren.
Health, Safety, Security & Environment
Wat is de invloed van eigen medewerkers op HSSE? Aan die vraag hebben we afgelopen veel aandacht besteed binnen Pon. Onder meer door de introductie van BAS (Bewust Altijd Safe/Secure/Schoon)- programma
Nieuwe lastdragers voor magazijn Leusden
Het afgelopen jaar is teamleiders van het Pon Logistics magazijn in Leusden gevraagd, door zowel interne als externe betrokkenen, om de huidige lastdragers eens kritisch onder de loep te nemen.
Positieve reacties op nieuw distributiemodel
Behalve aan een nieuw distributiemodel is er door een projectteam bestaande uit CDK, PAH, dealers en Pon Logistics ook gewerkt aan de doorontwikkeling van Advanced Parts. Er is inmiddels een pilot gestart bij Vallei Autogroep en vestigingen van A-point in de polder
Pilot Advanced Parts gestart
Behalve aan een nieuw distributiemodel is er door een projectteam bestaande uit CDK, PAH, dealers en Pon Logistics ook gewerkt aan de doorontwikkeling van Advanced Parts. Er is inmiddels een pilot gestart bij Vallei Autogroep en vestigingen van A-point in de polder. Op dit moment betreft de pilot het gebruik van een scanner tijdens het orderpicken, onderhoud van het locatiesysteem en de inventarisatie van het magazijn. Verder wordt er gebruik gemaakt van het (nieuwe) ordermanagement scherm binnen Autoline.
Brons bij verkiezing Veiligste Magazijn
Het magazijn van Pon Logistics in Leusden heeft bij de verkiezing van ‘Veiligste Magazijn van Nederland 2018’ de bronzen prijs gewonnen! Op 15 november 2018 vond de ‘Dag van het Magazijn’ plaats, een initiatief van o.a. Logistiek.nl en EVO. Op die dag worden traditiegetrouw ook de winnaars van ‘Het Veiligste Magazijn van Nederland’ uitgeroepen.
Veel positieve reacties op Whatsapp
Enkele maanden geleden hebben wij Whatsapp geïntroduceerd als extra communicatiemiddel. Dit om je nog sneller én buiten onze reguliere telefoontijden van antwoorden te kunnen voorzien. Inmiddels kunnen we een eerste update delen met betrekking tot het gebruik ervan.
Bevindingen productaudits
Productaudits maken onderdeel uit van Pon Logistics’ systeem voor kwaliteitsborging. Een aantal keren per week controleren we de uitgaande goederenstromen op juistheid, netheid en kwaliteit. Dat doen we door willekeurig dealerkratten uit de ASRS of de assemblage te halen en die aan een uniforme audit* te onderwerpen.
Terugblik logistiek gezien dagen 2019
Met veel plezier kijkt de afdeling Service & Supply terug op de Logistiek Gezien Dagen van 2019. Op dinsdag 1 en woensdag 2 oktober mochten wij ongeveer 80 dealermedewerkers een kijkje in de keuken bij Pon Logistics in Leusden geven. De rode draad tijdens deze ‘dealerdagen’, zoals ze ook wel genoemd worden, waren de thema’s veiligheid en duurzaamheid. Al heel nieuwsgierig geworden? Met veel plezier kijkt de afdeling Service & Supply terug op de Logistiek Gezien Dagen van 2019.
Aanlevering tijdens de winterperiode
Grotere hoeveelheden van ruiten, plaatmaterialen en winterbanden zorgen in de winterperiode vaak voor extra volume in de goederenstromen. In de afgelopen jaren hebben deze grotere goederenstromen gezorgd voor uitdagingen in de Pon Logistics magazijnen. Vooral de onvoorspelbaarheid van het volume wat dagelijks in de winterperiode benodigd is, maakt het lastig om de ruimte in de magazijnen en het transport hierop af te stemmen.
Statusupdate nieuwe lastdragers
In de nieuwsbrief van juni hebben wij stilgestaan bij het onderzoek naar een nieuwe lastdrager voor losse collo. Hierbij willen wij een update geven van de status van het onderzoek.
Jaaroverzicht online trainingen
Bestel jij onderdelen of accessoires voor de nieuwe SEAT Tarraco, de Volkswagen T-cross, de Volkswagen Passat, de ŠKODA Scala of de Audi e-tron, A4 of Q5? Dan ben je vast benieuwd naar deze (nieuwe) modellen. Elk
Advanced Parts
Enkele maanden geleden is er een project gestart voor het testen van Advanced Parts. Deze aanvulling op Autoline wordt geoptimaliseerd om binnen de processen van het nieuwe distributiemodel te passen.
Symbolen wijzen je in de goede richting
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
De vernieuwde automaat DFS3.0
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
Verbeterde dienstverlening richting dealers dankzij het Ubidata Dashboard
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
Onze logistiek draait door tijdens corona
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
Plastic Waste
Vind je het ook zo zonde dat plastic zakken met onderdelen na één keer gebruiken weggegooid worden? Ik wel. Wat mij betreft is dit ook onnodig. Daarom ben ik in opdracht een onderzoek gestart om hier iets aan te gaan doen.
Logistiek Gezien dagen 1 & 2 oktober 2019
Op dinsdag 1 en woensdag 2 oktober organiseren we de Logistiek Gezien dagen 2019. Op deze twee dagen willen we dealers graag laten zien hoe wij werken en waarom wij dit op onze manier doen.
Met pensioen? Marcel Tauecchio onze nieuwste rondleider!
Ruim 40 jaar geleden zette Marcel Tauecchio (65) voet binnen Pon Logistics. Een tijd die volgens Marcel voorbij is gevlogen. Per 1 januari 2020 mocht hij gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Gelukkig hoeven we Marcel niet te missen, want hij komt gewoon weer terug, als rondleider!
Mutaties in losinstructies
Om het extra volume gedurende de winter op tijd bij de klant te krijgen, werken we met een aangepaste najaarsplanning. De extra vrachtwagens die daarbij ingezet worden, zorgen voor diverse ritwijzigingen die op hun beurt weer veel van onze operatie vragen. Ondanks al die voorbereidingen lopen we toch iedere keer weer tegen verschillende uitdagingen aan. Daarom vragen we jullie hulp! Geef mutaties altijd door via de Servicedesk.
7.235 inter-dealer kratten!
7.235: dat is het totaal aantal gescande kratten dat dit jaar gebruikt is voor het inter-dealer verkeer. Dagelijks belevert Pon Logistics bijna 400 locaties. Twee keer per jaar is het extra druk rondom deze inter-dealerstroom, tijdens de welbekende bandenwisselperiode. Ter vergelijking: vorig jaar hebben wij in het derde kwartaal 555 kratten vervoerd, tegenover 2.446 kratten in het vierde kwartaal.
Advanced Distribution
Advanced Distribution is een steeds vaker gehoorde term binnen Pon en de dealerorganisatie. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Advanced Distribution is het nieuwe distributiemodel in combinatie met Advanced Parts.
Impact overgang T6 naar T6.1
Onlangs introduceerde Volkswagen de Transporter 6.1, de nieuwe versie van T6. Ook al gaat het hier om een facelift, in de praktijk blijken er grote verschillen te zitten tussen de twee modellen. En deze aanpassingen zijn van invloed op de productie en het logistieke proces.
Save the date: Pon Logistics dealerdagen 2019
Na eerdere succesvolle edities organiseren wij ook in 2019 de Pon Logistics Dealerdagen. Dit jaar vinden de Dealerdagen plaats op dinsdag 1 oktober en woensdag 2 oktober. Ze staan in het teken van ‘Toekomst, veiligheid en duurzaamheid’.
Terugblik Logistiek Gezien 2019
Het afgelopen jaar hebben er weer vele interessante onderwerpen de revue gepasseerd in de Logistiek Gezien.
Van idee naar ID.3
In mei 2019 is de verkoop van de nieuwe ID.3 van start gegaan. Dit is de eerste van vele elektrische auto’s van Volkswagen. Inmiddels is de productie van de ID.3 in volle gang en in de zomer van dit jaar staan de eerste uitleveringen in Nederland gepland. Dit zijn bestellingen van zowel zakelijke als particuliere klanten.
Wijzigingen in de ritplanning
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
T6.1 Dubbele cabine pakketten
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.
De nacht loslocatie (zomer) check!
Among other activities, Pon Logistics ‘s-Heerenberg supplies Motrac Linde parts to customers in the Netherlands, Belgium and Germany.