Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 2 / ARTIKEL 4 / 2023

Van reclameren kunnen we leren

Om onze logistieke dienstverlening te verbeteren zijn we bij ons Automatisch Storage and Retrieval System (ASRS) gestart met het uitvoeren van 100% controles. De briefjes die wij toevoegen van deze 100% controles zullen jullie ongetwijfeld al gezien hebben in de KL925’s. We voeren deze controles uit om in kaart te brengen hoe bepaalde fouten kunnen ontstaan. We gebruiken niet alleen interne controles om onze dienstverlening te verbeteren, maar zijn ook afhankelijk van de informatie van de dealers.


De ASRS is voorzien van een bewegingssensor die registreert of het artikel tijdens het picken in de juiste bak is gesorteerd. Toch krijgen we bij Pon Logistics nog veel reclamaties binnen met de code Route Fout (RF). Deze delen zijn niet bij de dealer aangekomen, maar in 9 van de 10 gevallen worden deze delen ook niet als meerlevering gemeld door een andere dealer. Als er tegenover een RF geen Onbekende Levering (OL) wordt gereclameerd is het voor Pon Logistics moeilijk om te achterhalen waar de fout is ontstaan en om een oplossing te bedenken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

We willen daarom het belang onder de aandacht brengen om altijd te reclameren met de juiste reclamatie code en ten tweede ook onbekende leveringen altijd bij ons te melden. Op deze manier kunnen we achterhalen waar het in het logistieke proces misgegaan is en dit in de toekomst te voorkomen. Uiteindelijk kunnen we van reclameren veel leren!