Historie

Th.S.-van-der-Laan-klein-200
}

Jaar 1947

De eerste Volkswagen Kevers komen op 13 maart ons land binnen. Pon wordt officieel Volkswagen importeur op 8 augustus.

Op 23 april maakt Ben Pon Sr. de legendarische eerste schets van de Volkswagen bus T1.

aanvoer station Amersfoort
}

Jaar 1948

De aanvoer van Volkswagen Kevers en Volkswagen-onderdelen gebeurt per trein. Eens per week komt de trein binnen op het vee-perron van station Amersfoort.

Magazijn 1950
}

Jaar 1951

In het Magazijn op de Arnhemseweg in Amersfoort zijn 1.200 verschillende Volkswagen artikelen op voorraad.

magazijn 1956
}

Jaar 1956

Het aantal artikelen op voorraad is inmiddels gestegen tot circa 10.000 stuks.

 

magazijn Amsterdamseweg
}

Jaar 1956

Het Centraal Magazijn aan de Amsterdamseweg 25 in Amersfoort wordt op 13 maart 1956 officieel geopend, exact 9 jaar na de eerste officiële Kever import.

Luchtfoto Centraal Magazijn
}

Jaar 1956

Luchtfoto Pon Centraal Magazijn, een maand na de officiële opening.

Engelse vliegtuighangar
}

Jaar 1962

Ben Pon Sr. koopt een gebruikte Engelse vliegtuighangar, laat deze in Engeland demonteren en in Nederland weer tegen de al bestaande eerste hal van het Centraal Magazijn aan bouwen. Deze tweede hal wordt in 1962 opgeleverd. Pon heeft nu de beschikking over meer dan 8.000 m² vloeroppervlakte.

Th.S.-van-der-Laan-klein-200
}

Jaar 1966

Start met asfalteren van de Losplaats in Leusden. Op 16 december 1966 komen de eerste dubbeldekker wagons met Volkswagen Kevers per spoor binnen in Leusden.

derde hal Amsterdamseweg
}

Jaar 1967

De derde hal aan de Amsterdamseweg met kantoren aan de Industrieweg is gereed in maart.

losplaats gereed
}

Jaar 1967

De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.

PAH hoofdgebouw
}

Jaar 1969

Eerste paal geslagen door de heer W.M. Pon voor de nieuwbouw van het Hoofdgebouw in Leusden. Het gebouw wordt in 1971 in gebruik genomen.

nieuw centraal magazijn
}

Jaar 1973

Nieuw Centraal Magazijn in Leusden, verhuizing van de Amsterdamseweg in Amersfoort naar de Bavoortseweg in Leusden op 31 mei en begin juni.

Th.S.-van-der-Laan-klein-200
}

Jaar 1973

Ook werd in dit jaar de ‘Robotug’ in gebruik genomen. Een zelfrijdende transportwagen met drie wagonnetjes erachter. Dit voertuig pikte de onderdelen van de trein op en leverde ze af bij vooraf geprogrammeerde afleverpunten.

Deconserveerstraat
}

Jaar 1975

De deconserveerstraat wordt in gebruik genomen. De nieuwe auto’s worden afgeleverd onder een laag parafine. Dat is een waslaagje ter bescherming van de lak tijdens het transport per trein. Deze waslaag wordt verwijderd in de deconserveerstraat.

logo MAN
}

Jaar 1984

Sinds 16 januari is er een nooddienst, 24-uur service. Met de komst van de MAN onderdelen was de noodzaak dat onderdelen 24 uur per dag geleverd konden worden.

Nu er ook onderdelen van andere werkmaatschappijen in Leusden worden opgeslagen, wordt er niet meer gesproken van een Centraal Magazijn maar wordt de nieuwe naam het ‘Distributie Centrum Leusden’ (DCL).

Mijndert
}

Jaar 1988

Op 11 mei wordt de Locomotief 6401 van de NS ‘Mijndert’ gedoopt door Frederieke Pon. Deze locomotief transporteerde altijd de auto’s en onderdelen.

Verplaatsen stellingen
}

Jaar 1990

De stellingen in de V-sector worden verplaatst en opnieuw ingericht.

logo DCL
}

Jaar 1990

In de loop van dit jaar verzelfstandigt DCL (Distributie Centrum Leusden.

LIS
}

Jaar 1993

Het LIS systeem is een uniek zelf ontwikkeld scansysteem, waarmee de doorlooptijd op de Losplaats is gehalveerd.

In september is men begonnen met het aanleggen van een sprinklerinstallatie voor een optimale brandbeveiliging. Er moet maar liefst 40.000 meter waterleiding worden aangebracht met 10.500 Sprinklerkoppen. Tevens wordt er een leiding van 1.000 meter aangelegd tussen de vijver en DCL (Distributie Centrum Leusden). 

logo DCL
}

Jaar 1994

Per 1 januari valt de Losplaats onder DCL-vlag, we heten de zestien medewerkers van PAH (Pon’s Automobielhandel) welkom bij DCL (Distributie Centrum Leusden).  

plaatsing hek
}

Jaar 1996

In februari wordt er een hek geplaatst bij de ingang van het terrein en er is vanaf januari bewaking op het terrein.

Logo Pon Logistiek
}

Jaar 2002

DCL wordt op 9 september 2002 omgedoopt tot Pon Logistiek. Het koperen jubileum van DCL wordt gevierd en tegelijkertijd wordt het logo van Pon Logistiek onthuld.

opening Tolboom
}

Jaar 2005

Op 16 december wordt de Tolboom, een extra stuk voor 1.300 auto’s aan de losplaats, geopend door Koen Valk.

Th.S.-van-der-Laan-klein-200
}

Jaar 2011

Pon Logistiek wordt Pon Logistics.

Ben_Pon_baan
}

Jaar 2016

Op 5 december wordt de nieuwe Losplaats ingang aan de Ben Pon Baan feestelijk geopend.

Th.S.-van-der-Laan-klein-200
}

Jaar 2018

In januari worden in totaal 8.890 zonnepanelen geplaatst op het magazijngebouw en 600 zonnepanelen op het hoofdgebouw. Daarmee komt de realisatie van ons doel ten aanzien van duurzaamheid in zicht: een CO2-neutrale Pon campus..

Move mobility experience center
}

Jaar 2019

Pon 125 jaar. Dit werd onder andere gevierd met de opening van het nieuwe hoofdkantoor en het MOVE Mobility Experience Center in Amsterdam.

}

Jaar 1947

De eerste Volkswagen Kevers komen op 13 maart ons land binnen. Pon wordt officieel Volkswagen importeur op 8 augustus.

Op 23 april maakt Ben Pon Sr. de legendarische eerste schets van de Volkswagen bus T1.

}

Jaar 1948

De aanvoer van Volkswagen Kevers en Volkswagen-onderdelen gebeurt per trein. Eens per week komt de trein binnen op het vee-perron van station Amersfoort.

}

Jaar 1951

In het Magazijn op de Arnhemseweg in Amersfoort zijn 1.200 verschillende Volkswagen artikelen op voorraad.

}

Jaar 1956

Het aantal artikelen op voorraad is inmiddels gestegen tot circa 10.000 stuks.

Het Centraal Magazijn aan de Amsterdamseweg 25 in Amersfoort wordt op 13 maart 1956 officieel geopend, exact 9 jaar na de eerste officiële Kever import.

 

April 1956: Luchtfoto Pon Centraal Magazijn, een maand na de officiële opening

}

Jaar 1962

Ben Pon Sr. koopt een gebruikte Engelse vliegtuighangar, laat deze in Engeland demonteren en in Nederland weer tegen de al bestaande eerste hal van het Centraal Magazijn aan bouwen. Deze tweede hal wordt in 1962 opgeleverd. Pon heeft nu de beschikking over meer dan 8.000 m² vloeroppervlakte.

}

Jaar 1966

Start met asfalteren van de Losplaats in Leusden. Op 16 december 1966 komen de eerste dubbeldekker wagons met Volkswagen Kevers per spoor binnen in Leusden.

}

Jaar 1967

De derde hal aan de Amsterdamseweg met kantoren aan de Industrieweg is gereed in maart.

De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.

}

Jaar 1969

Eerste paal geslagen door de heer W.M. Pon voor de nieuwbouw van het Hoofdgebouw in Leusden. Het gebouw wordt in 1971 in gebruik genomen.

}

Jaar 1973

Nieuw Centraal Magazijn in Leusden, verhuizing van de Amsterdamseweg in Amersfoort naar de Bavoortseweg in Leusden op 31 mei en begin juni.

}

Jaar 1973

Ook werd in dit jaar de ‘Robotug’ in gebruik genomen. Een zelfrijdende transportwagen met drie wagonnetjes erachter. Dit voertuig pikte de onderdelen van de trein op en leverde ze af bij vooraf geprogrammeerde afleverpunten.

}

Jaar 1975

De deconserveerstraat wordt in gebruik genomen. De nieuwe auto’s worden afgeleverd onder een laag parafine. Dat is een waslaagje ter bescherming van de lak tijdens het transport per trein. Deze waslaag wordt verwijderd in de deconserveerstraat.

}

Jaar 1984

Sinds 16 januari is er een nooddienst, 24-uur service. Met de komst van de MAN onderdelen was de noodzaak dat onderdelen 24 uur per dag geleverd konden worden.

Nu er ook onderdelen van andere werkmaatschappijen in Leusden worden opgeslagen, wordt er niet meer gesproken van een Centraal Magazijn maar wordt de nieuwe naam het ‘Distributie Centrum Leusden’ (DCL).

}

Jaar 1988

Op 11 mei wordt de Locomotief 6401 van de NS ‘Mijndert’ gedoopt door Frederieke Pon. Deze locomotief transporteerde altijd de auto’s en onderdelen.

}

Jaar 1990

De stellingen in de V-sector worden verplaatst en opnieuw ingericht.

}

Jaar 1990

In de loop van dit jaar verzelfstandigt DCL (Distributie Centrum Leusden).

}

Jaar 1993

Het LIS systeem is een uniek zelf ontwikkeld scansysteem, waarmee de doorlooptijd op de Losplaats is gehalveerd.

In september is men begonnen met het aanleggen van een sprinklerinstallatie voor een optimale brandbeveiliging. Er moet maar liefst 40.000 meter waterleiding worden aangebracht met 10.500 Sprinklerkoppen. Tevens wordt er een leiding van 1.000 meter aangelegd tussen de vijver en DCL (Distributie Centrum Leusden). 

}

Jaar 1994

Per 1 januari valt de Losplaats onder DCL-vlag, we heten de zestien medewerkers van PAH (Pon’s Automobielhandel) welkom bij DCL (Distributie Centrum Leusden).  

}

Jaar 1996

In februari wordt er een hek geplaatst bij de ingang van het terrein en er is vanaf januari bewaking op het terrein.

}

Jaar 2002

DCL wordt op 9 september 2002 omgedoopt tot Pon Logistiek. Het koperen jubileum van DCL wordt gevierd en tegelijkertijd wordt het logo van Pon Logistiek onthuld.

}

Jaar 2005

Op 16 december wordt de Tolboom, een extra stuks voor 1.300 auto’s aan de losplaats geopend, door Koen Valk.

}

Jaar 2011

Pon Logistiek wordt Pon Logistics.

}

Jaar 2016

Op 5 december wordt de nieuwe Losplaats ingang aan de Ben Pon Baan feestelijk geopend.

}

Jaar 2018

In januari worden in totaal 8.890 zonnepanelen geplaatst op het magazijngebouw en 600 zonnepanelen op het hoofdgebouw. Daarmee komt de realisatie van ons doel ten aanzien van duurzaamheid in zicht: een CO2-neutrale Pon campus.

}

Jaar 2019

Pon 125 jaar. Dit werd onder andere gevierd met de opening van het nieuwe hoofdkantoor en het MOVE Mobility Experience Center in Amsterdam. .