Eén van de grootste
familiebedrijven van
Nederland.
Historie
Jaar 1947
De eerste Volkswagen Kevers komen op 13 maart ons land binnen. Pon wordt officieel Volkswagen importeur op 8 augustus.
Op 23 april maakt Ben Pon Sr. de legendarische eerste schets van de Volkswagen bus T1.
Jaar 1948
De aanvoer van Volkswagen Kevers en Volkswagen-onderdelen gebeurt per trein. Eens per week komt de trein binnen op het vee-perron van station Amersfoort.
Jaar 1951
In het Magazijn op de Arnhemseweg in Amersfoort zijn 1.200 verschillende Volkswagen artikelen op voorraad.
Jaar 1956
Het aantal artikelen op voorraad is inmiddels gestegen tot circa 10.000 stuks.
Jaar 1956
Het Centraal Magazijn aan de Amsterdamseweg 25 in Amersfoort wordt op 13 maart 1956 officieel geopend, exact 9 jaar na de eerste officiële Kever import.
Jaar 1956
Luchtfoto Pon Centraal Magazijn, een maand na de officiële opening.
Jaar 1962
Ben Pon Sr. koopt een gebruikte Engelse vliegtuighangar, laat deze in Engeland demonteren en in Nederland weer tegen de al bestaande eerste hal van het Centraal Magazijn aan bouwen. Deze tweede hal wordt in 1962 opgeleverd. Pon heeft nu de beschikking over meer dan 8.000 m² vloeroppervlakte.
Jaar 1966
Start met asfalteren van de Losplaats in Leusden. Op 16 december 1966 komen de eerste dubbeldekker wagons met Volkswagen Kevers per spoor binnen in Leusden.
Jaar 1967
De derde hal aan de Amsterdamseweg met kantoren aan de Industrieweg is gereed in maart.
Jaar 1967
De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.
Jaar 1969
Eerste paal geslagen door de heer W.M. Pon voor de nieuwbouw van het Hoofdgebouw in Leusden. Het gebouw wordt in 1971 in gebruik genomen.
Jaar 1973
Nieuw Centraal Magazijn in Leusden, verhuizing van de Amsterdamseweg in Amersfoort naar de Bavoortseweg in Leusden op 31 mei en begin juni.
Jaar 1973
Ook werd in dit jaar de ‘Robotug’ in gebruik genomen. Een zelfrijdende transportwagen met drie wagonnetjes erachter. Dit voertuig pikte de onderdelen van de trein op en leverde ze af bij vooraf geprogrammeerde afleverpunten.
Jaar 1975
De deconserveerstraat wordt in gebruik genomen. De nieuwe auto’s worden afgeleverd onder een laag parafine. Dat is een waslaagje ter bescherming van de lak tijdens het transport per trein. Deze waslaag wordt verwijderd in de deconserveerstraat.
Jaar 1984
Sinds 16 januari is er een nooddienst, 24-uur service. Met de komst van de MAN onderdelen was de noodzaak dat onderdelen 24 uur per dag geleverd konden worden.
Nu er ook onderdelen van andere werkmaatschappijen in Leusden worden opgeslagen, wordt er niet meer gesproken van een Centraal Magazijn maar wordt de nieuwe naam het ‘Distributie Centrum Leusden’ (DCL).
Jaar 1988
Op 11 mei wordt de Locomotief 6401 van de NS ‘Mijndert’ gedoopt door Frederieke Pon. Deze locomotief transporteerde altijd de auto’s en onderdelen.
Jaar 1990
De stellingen in de V-sector worden verplaatst en opnieuw ingericht.
Jaar 1990
In de loop van dit jaar verzelfstandigt DCL (Distributie Centrum Leusden.
Jaar 1993
Het LIS systeem is een uniek zelf ontwikkeld scansysteem, waarmee de doorlooptijd op de Losplaats is gehalveerd.
In september is men begonnen met het aanleggen van een sprinklerinstallatie voor een optimale brandbeveiliging. Er moet maar liefst 40.000 meter waterleiding worden aangebracht met 10.500 Sprinklerkoppen. Tevens wordt er een leiding van 1.000 meter aangelegd tussen de vijver en DCL (Distributie Centrum Leusden).
Jaar 1994
Per 1 januari valt de Losplaats onder DCL-vlag, we heten de zestien medewerkers van PAH (Pon’s Automobielhandel) welkom bij DCL (Distributie Centrum Leusden).
Jaar 1996
In februari wordt er een hek geplaatst bij de ingang van het terrein en er is vanaf januari bewaking op het terrein.
Jaar 2002
DCL wordt op 9 september 2002 omgedoopt tot Pon Logistiek. Het koperen jubileum van DCL wordt gevierd en tegelijkertijd wordt het logo van Pon Logistiek onthuld.
Jaar 2005
Op 16 december wordt de Tolboom, een extra stuk voor 1.300 auto’s aan de losplaats, geopend door Koen Valk.
Jaar 2011
Pon Logistiek wordt Pon Logistics.
Jaar 2016
Op 5 december wordt de nieuwe Losplaats ingang aan de Ben Pon Baan feestelijk geopend.
Jaar 2018
In januari worden in totaal 8.890 zonnepanelen geplaatst op het magazijngebouw en 600 zonnepanelen op het hoofdgebouw. Daarmee komt de realisatie van ons doel ten aanzien van duurzaamheid in zicht: een CO2-neutrale Pon campus..
Jaar 2019
Pon 125 jaar. Dit werd onder andere gevierd met de opening van het nieuwe hoofdkantoor en het MOVE Mobility Experience Center in Amsterdam.
Jaar 2023
Op 1 oktober 2023 openden we de deuren van onze nieuwe locatie op de Woudhuizermark 77 in Apeldoorn. Deze vestiging vervangt onze vestiging in ‘s-Heerenberg. Met een indrukwekkende oppervlakte van maar liefst 25.000 m² is dit nieuwe filiaal een welkome aanvulling op onze reeds bestaande capaciteit.
Jaar 1947
De eerste Volkswagen Kevers komen op 13 maart ons land binnen. Pon wordt officieel Volkswagen importeur op 8 augustus.
Op 23 april maakt Ben Pon Sr. de legendarische eerste schets van de Volkswagen bus T1.
Jaar 1948
De aanvoer van Volkswagen Kevers en Volkswagen-onderdelen gebeurt per trein. Eens per week komt de trein binnen op het vee-perron van station Amersfoort.
Jaar 1951
In het Magazijn op de Arnhemseweg in Amersfoort zijn 1.200 verschillende Volkswagen artikelen op voorraad.
Jaar 1956
Het aantal artikelen op voorraad is inmiddels gestegen tot circa 10.000 stuks.
Het Centraal Magazijn aan de Amsterdamseweg 25 in Amersfoort wordt op 13 maart 1956 officieel geopend, exact 9 jaar na de eerste officiële Kever import.
April 1956: Luchtfoto Pon Centraal Magazijn, een maand na de officiële opening
Jaar 1962
Ben Pon Sr. koopt een gebruikte Engelse vliegtuighangar, laat deze in Engeland demonteren en in Nederland weer tegen de al bestaande eerste hal van het Centraal Magazijn aan bouwen. Deze tweede hal wordt in 1962 opgeleverd. Pon heeft nu de beschikking over meer dan 8.000 m² vloeroppervlakte.
Jaar 1966
Start met asfalteren van de Losplaats in Leusden. Op 16 december 1966 komen de eerste dubbeldekker wagons met Volkswagen Kevers per spoor binnen in Leusden.
Jaar 1967
De derde hal aan de Amsterdamseweg met kantoren aan de Industrieweg is gereed in maart.
De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.De Losplaats in Leusden is ook geheel gereed.
Jaar 1969
Eerste paal geslagen door de heer W.M. Pon voor de nieuwbouw van het Hoofdgebouw in Leusden. Het gebouw wordt in 1971 in gebruik genomen.
Jaar 1973
Nieuw Centraal Magazijn in Leusden, verhuizing van de Amsterdamseweg in Amersfoort naar de Bavoortseweg in Leusden op 31 mei en begin juni.
Jaar 1973
Ook werd in dit jaar de ‘Robotug’ in gebruik genomen. Een zelfrijdende transportwagen met drie wagonnetjes erachter. Dit voertuig pikte de onderdelen van de trein op en leverde ze af bij vooraf geprogrammeerde afleverpunten.
Jaar 1975
De deconserveerstraat wordt in gebruik genomen. De nieuwe auto’s worden afgeleverd onder een laag parafine. Dat is een waslaagje ter bescherming van de lak tijdens het transport per trein. Deze waslaag wordt verwijderd in de deconserveerstraat.
Jaar 1984
Sinds 16 januari is er een nooddienst, 24-uur service. Met de komst van de MAN onderdelen was de noodzaak dat onderdelen 24 uur per dag geleverd konden worden.
Nu er ook onderdelen van andere werkmaatschappijen in Leusden worden opgeslagen, wordt er niet meer gesproken van een Centraal Magazijn maar wordt de nieuwe naam het ‘Distributie Centrum Leusden’ (DCL).
Jaar 1988
Op 11 mei wordt de Locomotief 6401 van de NS ‘Mijndert’ gedoopt door Frederieke Pon. Deze locomotief transporteerde altijd de auto’s en onderdelen.
Jaar 1990
De stellingen in de V-sector worden verplaatst en opnieuw ingericht.
Jaar 1990
In de loop van dit jaar verzelfstandigt DCL (Distributie Centrum Leusden).
Jaar 1993
Het LIS systeem is een uniek zelf ontwikkeld scansysteem, waarmee de doorlooptijd op de Losplaats is gehalveerd.
In september is men begonnen met het aanleggen van een sprinklerinstallatie voor een optimale brandbeveiliging. Er moet maar liefst 40.000 meter waterleiding worden aangebracht met 10.500 Sprinklerkoppen. Tevens wordt er een leiding van 1.000 meter aangelegd tussen de vijver en DCL (Distributie Centrum Leusden).
Jaar 1994
Per 1 januari valt de Losplaats onder DCL-vlag, we heten de zestien medewerkers van PAH (Pon’s Automobielhandel) welkom bij DCL (Distributie Centrum Leusden).
Jaar 1996
In februari wordt er een hek geplaatst bij de ingang van het terrein en er is vanaf januari bewaking op het terrein.
Jaar 2002
DCL wordt op 9 september 2002 omgedoopt tot Pon Logistiek. Het koperen jubileum van DCL wordt gevierd en tegelijkertijd wordt het logo van Pon Logistiek onthuld.
Jaar 2005
Op 16 december wordt de Tolboom, een extra stuks voor 1.300 auto’s aan de losplaats geopend, door Koen Valk.
Jaar 2011
Pon Logistiek wordt Pon Logistics.
Jaar 2016
Op 5 december wordt de nieuwe Losplaats ingang aan de Ben Pon Baan feestelijk geopend.
Jaar 2018
In januari worden in totaal 8.890 zonnepanelen geplaatst op het magazijngebouw en 600 zonnepanelen op het hoofdgebouw. Daarmee komt de realisatie van ons doel ten aanzien van duurzaamheid in zicht: een CO2-neutrale Pon campus.
Jaar 2019
Pon 125 jaar. Dit werd onder andere gevierd met de opening van het nieuwe hoofdkantoor en het MOVE Mobility Experience Center in Amsterdam. .