Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 1 / ARTIKEL 5 / 2022

Nieuwe ritplanning

Tijdens ons nachttransportschema voeren we met 18 vaste nachtritten de nachtdistributie uit. In de praktijk blijkt dit veel dynamischer dan je misschien zou verwachten. Er vindt een verhuizing plaats, er moet geschoven worden omdat ritten te vol raken of er komen adressen bij of gaan er juist af. Dit is een continu proces, waarbij zowel kleine als grote wijzigingen in de ritplanning plaatsvinden.


Een nieuwe en grotere wijziging is dat er sinds 31 januari een e-truck wordt ingezet. Deze elektrische bakwagen rijdt op de route Amsterdam Zuid-Oost, Almere en Leusden. De truck wordt ook overdag ingezet om te pendelen tussen de Pon vestigingen in Leusden en Veenendaal.

Er is één rit afgevallen ten opzichte van de vorige planning. De dealers uit deze rit zijn verdeeld over de andere ritten. In de praktijk zullen zij hier weinig van merken, omdat alle nachtleveringen nog steeds voor 07:00 afgeleverd moeten zijn. Daarnaast zien we, ten opzichte van voorgaande jaren, weinig alarmmeldingen. Dit komt mede door de losinstructies, die vorig jaar tijdens loslocatie checks zijn geactualiseerd.

Tot slot wordt er sinds kort gebruikgemaakt van een online dashboard waarbij de vulgraad van de trailers gemonitord wordt. Op basis van de hoogte vulgraad kan eventueel besloten worden om bepaalde dealers eenmalig in een andere route te plannen. Hiermee voorkomen we dat trailers te vol beladen worden en daarmee wordt de kans op schades en vertragingen kleiner.

Mocht er naar aanleiding van de nachtlevering nog een vraag zijn, dan kan deze gesteld worden in de Webhelpdesk.