Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 3 / ARTIKEL 3 / 2022

Volumeorders en bestelgedrag

Je kent vast nog wel het voorbeeld van de wc-rollen waarvan de vakken in de supermarkten leeg waren, terwijl er nog voldoende in de warehouses op voorraad lag. Dit fenomeen heet “hamsteren”. Hetzelfde zien wij gebeuren binnen ons vakgebied. Wij willen dat zo veel als mogelijk voorkomen omdat het vrijwel nooit nodig is.


Een zeer actueel onderwerp is de verwachte uitlevering van veel auto’s in het laatste deel van 2022. Een hogere vraag naar met name accessoires hoort hierbij. We merken dat deze verwachting ook zorgt voor afwijkend bestelgedrag. De volumebestellingen (bulk) die hiermee gepaard gaan, kunnen problemen veroorzaken in de supply chain van onderdelen en accessoires. Dat willen we zo veel mogelijk beperken.

We werken bij Pon Logistics hard om de voorraden op pijl te houden. Met maximale inspanning proberen we ervoor te zorgen dat goederen beschikbaar zijn voor de dealerorganisatie.

Hoe we dat doen?
De inventory planners op de supply-afdeling zijn dagelijks in detail bezig om te zien of de huidige afzet nog past bij de beschikbare voorraad. Inventory planners zorgen dat de juiste artikelen in de juiste hoeveelheid worden besteld zodat we een zo hoog mogelijke beschikbaarheid voor jullie hebben. Daarbij willen we wel een gezonde voorraad houden, dus niet teveel en niet het verkeerde. Afwijkingen, denk aan vertraagde leveringen of hogere of lagere afzet dan verwacht, worden dagelijks gemonitord en wanneer nodig grijpt de inventory planner in richting een leverancier.

Ook hebben we onze verkoopverwachtingen afgelopen zomer al gedeeld met leveranciers zodat zij zich hierop konden voorbereiden. Met de primaire leveranciers van ombouwartikelen, trekhaken, kabelsets en mattensets hebben we wekelijks een online meeting met onze leveranciers om de productieplanning naast onze verwachte afzet te leggen.

Intern wordt iedere ochtend met categoriemanagement van PAH besproken welke bottlenecks er zijn en wat we hieraan kunnen doen. Denk daarbij aan het inzetten van luchtvracht bij zendingen uit Azië, alternatieven zoeken bij andere partijen of zendingen zelf ophalen als een leverancier iets niet direct kan transporteren. Ook gaan we met collega-dealers in gesprek die op een locatie nog wel voorraad hebben en wellicht tijdelijk willen afstaan.

Wat kan jij doen?
Wij blijven je adviseren om alleen de daadwerkelijke behoefte te bestellen op het moment dat het nodig is. Met termijnorders kan je al vooraf bestellen. Dit geeft meer zekerheid voor tijdige beschikbaarheid. Door dit bestelgedrag kunnen wij de vraag beter inschatten en bovendien krijgt jouw bestelling een hogere prioriteit. Daarnaast bespaart het opslagruimte doordat niet alles tegelijk bij je binnenkomt. Nog beter is natuurlijk dat je benodigde onderdelen per werkorder bestelt en niet in bulk.

We willen je daarom van harte vragen om bij te dragen aan bovenstaand gewenst bestelbedrag. Zo houden we supply chain met elkaar in balans.