Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2022

Vernieuwd laadproces en ritplanning

De bevoorrading van dealers vindt elke nacht plaats vanuit het magazijn van Pon Logistics in Leusden. Tientallen vrachtauto’s rijden een vaste rit door het land om dealervestigingen van bestelde onderdelen te voorzien.

Eens in de zoveel tijd wordt de ritplanning herzien doordat het bestelgedrag van een dealer verandert of omdat er een nieuwe vestiging wordt geopend. De dealer merkt hier vaak niets van. De spullen worden immers nog steeds op tijd afgeleverd. Het enige wat kan veranderen is de volgorde van levering of de vrachtwagenchauffeur.


Op 1 oktober heeft er een grote wijziging plaatsgevonden. We zijn van 19 naar 18 ritten per nacht gegaan. De ritten kunnen nu over twee shifts verdeeld worden in plaats van over drie. Dit heeft een aantal voordelen:

  1. Chauffeurs hoeven minder vaak op elkaar te wachten, waardoor de kans op vertraging afneemt.
  2. Het laadproces kan in een kortere tijdspanne worden afgerond.
  3. We stoten minder CO2 uit, door de afname van 1 rit.

Koopman

 

Naast de gewijzigde ritplanning is ook het laadproces veranderd. Voorheen werd elke trailer door een medewerker van Pon Logistics geladen. Tegenwoordig wordt het laden door de chauffeur zelf gedaan. Dit levert het hen op:

  1. Chauffeurs kunnen hun trailer naar eigen wens en inzicht indelen, waardoor zij efficiënter kunnen lossen bij de dealer.
  2. De chauffeur en medewerker van Pon Logistics zijn niet meer gelijktijdig in de trailer, waardoor de kans op ongevallen afneemt.

Wanneer wij een ritwijziging doorvoeren, en deze is op jouw rit van toepassing, word je altijd op de hoogte gebracht. Wij proberen de impact van een ritwijziging zo beperkt mogelijk te houden.

Een ding is zeker: bij Pon Logistics blijven we kritisch kijken naar het laadproces en de ritplanning om dealers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn!