Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 3 / ARTIKEL 4 / 2022

Beschikbaarheid van grondstoffen

Het begon met het tekort aan wc-papier aan het begin van de coronacrisis en de zogenoemde tekorten aan chips: schaarste. Of beter gezegd, ons idee dat er schaarste aan producten is. Want een groot deel van de schaarste in ons land creëren we zelf. En dat komt voornamelijk door angst. Laten we je dat uitleggen.


Massaal hamsteren, een schip in het Suez-kanaal die vast komt te zitten en grote gevolgen met zich meebrengt, lange wachttijden voor elektrische apparaten door het tekort aan chips en vele verstoringen en problemen op het gebied van supply chain. Zomaar wat krantenkoppen van de afgelopen tijd. Als land waarin internationaal veel handel wordt gedreven zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid aan grondstoffen. En dat merken we.

Sinds de coronatijd zien we dat zowel particulieren als bedrijven angst ervaren. Angst om tekort te komen en angst voor wat de media ons laat zien. Het gevolg? We gaan hamsteren. Zowel naar de welbekende rollen wc-papier, als vanuit een breder organisatieperspectief naar goederen. ‘Dan heb ik het maar vast’, is de gedachte die daar vaak bij komt kijken. Dit zien we ook bij onze dealers. Je wilt niet misgrijpen, dus koop je maar extra.

Het gevolg? Een bullwhip-effect. Dealers bestellen meer producten om het maar vast op voorraad te hebben. Als logistieke organisatie moeten wij om aan deze vraag te voldoen meer bestellen bij onze leveranciers en zij kunnen op hun beurt ook niet langer leveren. Echter, er is genoeg beschikbaar. Daarom roepen wij onze dealers op om te sturen op de vraag van de eindklant en de normale aantallen te blijven bestellen. Zo houden we supply chain met elkaar in balans.

Bij Pon Logistics zien we gelukkig dat de goederenstroom aardig stabiel blijft. Van grote orders is het meeste binnen, maar zien we soms in de praktijk dat de laatste onderdelen nog ontbreken. Hierdoor hopen de leveringen op. Om niet in de hype mee te gaan, gaan we veel in gesprek met onze dealers om pieken zo veel mogelijk af te kunnen vlakken. Verder adviseren we dealers om zo veel mogelijk te gaan sturen op BI. Zo hopen we de situatie zo stabiel mogelijk te houden.