on the move

NUMMER 2 / ARTIKEL 5 / 2020

Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2020/2021

De coronacrisis maakt van 2020 ook economisch gezien een uitzonderlijk jaar. De economische gevolgen zijn ook in het goederenvervoer direct voelbaar. Daarbij zien we grote verschillen tussen individuele transportondernemingen: waar de één zwaar werd geraakt, was het bij de ander juist drukker dan ooit.


Desalniettemin hebben ondernemers behoefte aan houvast. Het is belangrijk om objectief inzicht te krijgen in de kostenontwikkelingen in het wegvervoer. Het Panteia rapport (voorheen NEA)  biedt die mogelijkheid. Daarmee is er een solide, betrouwbare en objectieve basis voor onderhandelingen tussen vervoerder en opdrachtgever. In het verleden waren er wel discussies over de juistheid van getallen. Die liggen met dit gezamenlijke rapport achter ons. Het is echter evident dat ondernemers dit jaar niet alleen de feiten in dit rapport met elkaar zullen bespreken, maar ook de gevolgen van de corona crisis. Het is van belang om je in de gesprekken over dienstverlening niet te beperken tot de kosten, maar ook aandacht te besteden aan efficiency en duurzaamheid.

Het rapport is op te vragen bij Henk Heijnen (henk.heijnen@pon.com) en verschaft gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van de kosten in het binnenlands en grensoverschrijdend wegvervoer. Naast gegevens over de opgetreden kostenontwikkelingen in 2020, worden ook de verwachtingen voor 2021 weergegeven.

Realisatie 2020 (exclusief brandstofkosten ontwikkeling)

In 2020 heeft de corona crisis een aanzienlijke invloed gehad op de kostenontwikkeling. Werkgevers en werknemers hebben gezien de onzekere economische omstandigheden gezamenlijk besloten voor 2020 geen CAO-verhoging door te voeren. Hiermee wensten zij een bijdrage aan de gezondheid van bedrijven en behoud van werkgelegenheid te leveren.

Met loonkosten als grootste component van de in de Panteia Rapportage berekende kostenontwikkelingen komt het voornoemde besluit sterk naar voren in de berekeningen van de gerealiseerde kostenontwikkeling van 2020 ten opzichte van 2019, welke dan ook lager uitpakt dan de raming van vóór de corona crisis. In het binnenlands wegvervoer varieert de realisatie tussen de -0,7% en +0,5%.

Naast dat veel transportbedrijven te maken hebben met een forse omzetdaling, worden zowel kostenverhogende als kostenverlagende effecten genoemd.

De meest genoemde kostenverhogende effecten zijn:

  • Toename van het ziekteverzuim;
  • Toename van personeelskosten;
  • Ontbreken van op- en retourvracht, lagere beladingsgraad;
  • Toename wachttijden aan de grens en toename wachttijden bij laden/lossen;
  • Oplopende accountantskosten.

Kostenverlagende effecten die werden genoemd zijn:

  • Lagere kosten door efficiëntere inzet van voertuigen en personeel, als gevolg van daling van de files;
  • Vermindering van het aantal overuren van chauffeurs;
  • Verruiming venstertijden en tijdelijke versoepeling rij- en rusttijden;
  • Schorsen van voertuigen.

Raming 2021 (exclusief brandstofkosten ontwikkeling)

De verwachte kostenontwikkeling voor 2021 ten opzichte van 2020 in het binnenlands wegvervoer varieert tussen de +1,2% en +1,5%. In het grensoverschrijdend wegvervoer ligt de verwachte kostenontwikkeling tussen de +1,1% en +1,3%.

Verwachte kostenontwikkeling voor 2021

De loonkosten van het rijdend personeel stijgen naar verwachting met gemiddeld 1,5%. De brandstofkosten stijgen met gemiddeld 5,0%. De afschrijvingskosten stijgen naar verwachting met 1,5% en de verzekeringskosten met 3,0%. In het Klimaatakkoord is onder meer vastgelegd dat de accijns op diesel in 2021 wordt verhoogd met één cent per liter.

Wij begrijpen heel goed dat per Pon bedrijfsspecifieke afspraken zijn gemaakt met betreffende vervoerders. Wil je hier informatie over, dan kan je contact met ons opnemen. Heb je interesse in de Panteia rapporten, stuur dan een e-mail naar Henk Heijnen via henk.heijnen@pon.com. Je ontvangt ze dan geheel kosteloos.

Kostenontwikkeling wegvervoer