on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 1 / 2023

Forse kostenstijging in het wegvervoer 2023

De kosten van de goederendistributie in Nederland zullen in 2023 fors stijgen met 6,6 tot 8,9 procent, exclusief brandstofkostenontwikkeling. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2022-2023’, opgesteld door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van evofenedex en TLN.


Reden voor de fikse stijging is dat ondernemers kampen met grondstoffentekorten, hoge energieprijzen, een sterk oplopende inflatie en een blijvend krappe arbeidsmarkt. De krappe arbeidsmarkt resulteert in een hoger personeelsverloop, waardoor bedrijven meer kosten voor werving & selectie en voor opleidingen maken. Tegelijkertijd is de noodzaak om de energietransitie te versnellen vergroot. Dit heeft zijn weerslag op de kosten in het wegvervoer.

 

Ontwikkeling brandstofkosten

De brandstofkosten zijn in 2022 (tot oktober) ten opzichte van 2021 (tot oktober) fors gestegen. De prijsstijging van diesel was gemiddeld 35,7 procent. De kostenstijging (inclusief brandstofkostenontwikkeling) in de distributie ligt tussen de 8,2 en 15,5 procent in 2022. Veel bedrijven hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Naast diesel zijn ook de prijzen voor AdBlue, lng, gas en elektriciteit enorm gestegen.

 

 

Loonkostenstijging

Voor 2023 verwacht Panteia een loonkostenstijging van 9,37 procent. Dit percentage voor 2023 is gebaseerd op het onlangs gesloten cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5 procent, een eenmalige uitkering van 250 euro per 1 januari, een reiskostenvergoeding en doorbetaling van loon in verplichte opleidingstijd. De loonkostenstijging is in 2022 ten opzichte van 2021 6,74 procent.

 

Andere belangrijke ontwikkelingen

De afschrijvingskosten voor bedrijven nemen in 2023 ten opzichte van 2022 naar verwachting met 8 procent toe en de verzekeringskosten met 8,8 procent. De kosten van reparatie en onderhoud stijgen naar verwachting met 7,2 procent.

 

Basis voor onderhandelingsgesprek

Dit kostenrapport geeft een goede basis voor onderhandelingsgesprekken tussen verladers en beroepsgoederenvervoerders. Naast de kosten, die zijn uit te drukken in harde cijfers, zijn er nog andere ontwikkelingen die per individueel geval invloed hebben op de kosten van het wegvervoer. Denk hierbij aan keten- en prijseffecten als gevolg van disrupties zoals de Russische inval in Oekraïne, naijleffecten van COVID-19, het chauffeurstekort in Nederland en het tekort aan onderdelen en materialen. Doordat de gevolgen per deelsector en zelfs per bedrijf erg kunnen verschillen, zijn ze niet altijd goed uit te drukken in één algemeen stijgingspercentage en zijn er dus individuele verschillen. Daarom is het essentieel om te kijken naar de individuele doorrekening.

Wij als category leader ‘Logistics’ binnen Pon Procurement en afdeling Transport van Pon Logistics doen er in samenwerking met de business alles aan om deze stijgingen tot de juiste proporties terug te brengen. Niet elke door de leverancier aangekondigde kostprijsverhoging is immers gerechtvaardigd.

Zo voorkomen we kostenstijgingen in de logistiek & transport:

  • We brengen leveranciers onder goede voorwaarden onder contract, met duidelijke indexatie-methodieken.
  • We voeren grondige kostprijs-analyses uit op diensten van leveranciers.
  • We volgen de prijsontwikkeling in de markt continu.

 

Wij begrijpen heel goed dat per Pon-bedrijf bedrijfsspecifieke afspraken zijn gemaakt met betreffende vervoerders. Wil je hier informatie over, dan kan je contact met ons opnemen. Heb je interesse in de Panteia rapporten, stuur dan een e-mail naar Henk Heijnen. Je ontvangt ze dan geheel kosteloos.