on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 3 / 2024

Pon pakketten benchmark

Vanuit de afdeling Transport vinden wij het belangrijk om onze collega Pon bedrijven te helpen op het gebied van carrier management. Dit doen we onder andere door QBR sessies te organiseren met onze vervoerders, maar ook door regelmatig te benchmarken en de prijs-kwaliteitverhouding van transportbedrijven te monitoren.


Pakketten

In 2023 hebben wij samen met Arthur Scherder en Bas Koenderinck van Pon Procurement een pakketten benchmark georganiseerd, omdat we zien dat er steeds meer ontwikkelingen zijn binnen deze categorie. Voorheen was de focus binnen Pon vooral gericht op B2B, maar inmiddels worden er ook pakketten rechtstreeks naar consumenten gestuurd (B2C). Dit vergt een andere aanpak, waarbij niet alleen prijs en kwaliteit belangrijk zijn, maar ook track & trace en communicatie tussen de vervoerder en de ontvanger.

We zijn begonnen met een inventarisatie van het aantal verstuurde pakketten vanuit alle Pon Logistics magazijnen. Vervolgens hebben we ook de verzendprofielen van andere Pon bedrijven onder de loep genomen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot één groot overzicht van alle Pon pakketten binnen een bepaalde periode.

Toen we de pakketstromen inzichtelijk hadden, zijn we in gesprek gegaan met de Pon bedrijven die de grootste volumes vertegenwoordigen. Het doel van die gesprekken was om te bepalen in hoeverre zij behoefte hadden aan een tender, en of zij bereid zouden zijn te switchen van vervoerder. De conclusie was dat de belangrijkste stakeholders het niet zagen zitten om te veranderen van transporteur, en daarom besloten we ons te focussen op kleinere optimalisaties.

Basis voor onderhandelingsgesprek

Bedrijven die sinds kort onderdeel zijn geworden van Pon Holdings hebben wij geholpen door hen over te zetten op bestaande Pon contracten bij vervoerders. Hierdoor kunnen zij gebruikmaken van competitieve tarieven en zodoende besparen op hun transportkosten. Dit heeft tot mooie financiële resultaten geleid voor onder andere Veloretti en Cannondale.

Het grootste resultaat dat we hebben behaald is een overkoepelende raamovereenkomst met DHL E-commerce (voorheen DHL Parcel). Naar aanleiding van de inventarisatie ontdekten wij dat veel Pon bedrijven al werkten met DHL E-commerce, maar ieder op basis van eigen contracten en tarieven. Wij hebben dit middels een raamovereenkomst weten te harmoniseren, waardoor alle Pon bedrijven kunnen werken met dezelfde tarieven en afspraken. Dit heeft geleid tot een gemiddelde besparing van ruim 10%, met uitschieters tot 28% voor sommige entiteiten. Namens de afdeling Transport willen wij onze collega’s van Pon Procurement en contactpersonen bij DHL E-commerce bedanken voor deze mooie prestatie!

Wil je weten wat wij voor jouw transportkosten kunnen betekenen? We brengen graag het verzendprofiel en huidige tarieven in kaart, om te bepalen welke besparingen er mogelijk zijn. Neem dan contact op via henk.heijnen@pon.com of lidy.van.den.boomen@pon.com.