on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 2 / 2024

Kostenstijging in het wegvervoer 2024

In 2024 wordt de transportsector geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen. Het binnenlands wegvervoer ziet een verhoging van 3,9% tot 5,3%, terwijl het grensoverschrijdend vervoer een stijging van 3,8% tot 4,7% verwacht. Deze cijfers, exclusief brandstofkosten, zijn ontleend aan het rapport van Panteia, in opdracht van evofenedex en TLN.


Rapport van Panteia

Ontwikkeling brandstofkosten

Opmerkelijk is de daling van brandstofkosten in 2023 met 9,1%, wat resulteerde in een totale kostenafname van meer dan 2%. Echter, in 2024 wordt een stijging van 6,4% in brandstofkosten voorzien. De onvoorspelbaarheid van de dieselprijzen, onderhevig aan olieprijsfluctuaties en potentiële accijnsverhogingen, maakt dit een kritiek punt voor vervoerders, die vaak brandstofclausules hanteren om deze onzekerheid op te vangen.

 

Forse verhoging LKW-Maut Duitsland

Als onderdeel van het moderniseringspakket voor klimaatbescherming (Klimaschutzprogramm 2030) kondigde de Duitse regering belangrijke wijzigingen aan in de LKW-Maut met ingang van 1 december 2023.

Vanaf december 2023 komt er een CO2-toeslag van 200 euro per ton CO2 die bedrijfsvoertuigen uitstoten. Dit resulteert in een extra toeslag van ongeveer 16 cent per kilometer. Hierdoor stijgt de LKW-Maut aanzienlijk, bijvoorbeeld voor een Euro-6 voertuig van 19 cent per kilometer naar 35 cent per kilometer (is ruim 83%).

 

Basis voor onderhandelingsgesprek

Dit kostenrapport geeft een goede basis voor onderhandelingsgesprekken tussen verladers en beroepsgoederenvervoerders. Naast de kosten, die zijn uit te drukken in harde cijfers, zijn er nog andere ontwikkelingen die per individueel geval invloed hebben op de kosten van het wegvervoer. Denk hierbij aan keten- en prijseffecten als gevolg van disrupties zoals de Russische inval in Oekraïne, naijleffecten van COVID-19, het chauffeurstekort in Nederland en het tekort aan onderdelen en materialen. Doordat de gevolgen per deelsector en zelfs per bedrijf erg kunnen verschillen, zijn ze niet altijd goed uit te drukken in één algemeen stijgingspercentage en zijn er dus individuele verschillen. Daarom is het essentieel om te kijken naar de individuele doorrekening.

Wij als category leader “Logistics’ binnen Pon Procurement en afdeling Transport van Pon Logistics doen er in samenwerking met de business alles aan om deze stijgingen tot de juiste proporties terug te brengen. Niet elke door de leverancier aangekondigde kostprijsverhoging is immers gerechtvaardigd.
Wij streven ernaar om deze kostenstijgingen te beheersen en te minimaliseren. Dit doen we door:

  • Het onderhandelen van gunstige contractvoorwaarden met leveranciers, inclusief duidelijke indexatiemethodieken.
  • Uitvoeren van gedetailleerde kostprijsanalyses van leveranciersdiensten.
  • Continu volgen van marktprijsontwikkelingen.

Individuele afspraken per Pon-bedrijf met vervoerders worden zorgvuldig overwogen. Voor specifieke informatie of interesse in de Panteia-rapporten, bieden wij directe ondersteuning via e-mail.

Wij begrijpen heel goed dat per Pon-bedrijf bedrijfsspecifieke afspraken zijn gemaakt met betreffende vervoerders. Wil je hier informatie over, dan kan je contact met ons opnemen. Heb je interesse in de Panteia rapporten, stuur dan een e-mail naar Henk Heijnen via henk.heijnen@pon.com of Lidy van den Boomen via lidy.van.den.boomen@pon.com. Je ontvangt ze dan geheel kosteloos.