on the move

NUMMER 2 / ARTIKEL 1 / 2020

SCOP Pon Logistics & Koopman Logistics Group succesvol

Per 1 januari 2018 is er een meerjarige overeenkomst gesloten tussen Pon Logistics en Koopman Logistics Group. Eén van de gemaakte afspraken in deze overeenkomst is dat partijen gezamenlijk de duurzaamheidsdoelstellingen van Pon zouden oppakken.


SCOP

Deze doelstellingen zijn vormgegeven in het Supply Chain Optimalisatie Plan, ofwel de SCOP. Doelstelling van dit plan is om optimalisatieprojecten op te starten, die kostenverhogingen als gevolg van indexaties en vergroening van operaties kunnen compenseren. Dit kunnen korte projecten zijn, maar ook projecten voor de lange termijn. De benodigde investeringen hiervoor gaan partijen niet uit de weg.

Voor dit project zitten meerdere disciplines uit beide organisatie in een soort ‘denktank’, ofwel het SCOP-kernteam. Innovatie komt in de volle breedte aan bod. Het team legt potentiële projecten voor aan de stuurgroep, bestaande uit de twee BU-managers Marcel van Omme en Jeroen Klunder van Pon Logistics en de twee directeuren Ad ten Brink van Koopman Autotransport en Harm Koopman van Koopman Cargo. 

Inmiddels zijn wij bijna drie jaar verder en kunnen wij met trots vermelden dat de besparingsdoelstelling van €350k in 2020 gehaald zal worden.

Minder stops

Één succesvol project dat wij graag in dit artikel willen noemen, omdat het substantieel heeft bijgedragen aan het halen van de SCOP-doelstelling, is het project ‘minder stops plannen op ritten Koopman Autotransport’.

Dit project is gestart in november 2019 en heeft als doelstelling maximaal twee stops te plannen op een autotransport rit, om zo minder kilometers per vervoerd voertuig te maken. Dit resulteert in minder dieselverbruik, dus ook een lagere CO2 uitstoot per vervoerd voertuig. 

Maar liefst 77.000 kg minder CO2

Direct in de eerste vier maanden van het project bleek de besparing al aanzienlijk. Sinds 15 juni is in de data opgegeven of een auto een K-code heeft, ofwel een Klantorder. Zit in deze klantorder de code PRI, dan betekent dit dat de order binnen 48 uur geleverd moet worden. Orders zonder deze code mogen binnen 96 uur geleverd worden. Auto’s zonder de prioriteitscode kunnen dus langer op het expeditie veld blijven staan, waardoor er een grotere kans ontstaat dat het voertuig efficiënter vervoerd kan worden richting de dealers. Mede hierdoor is in de eerste acht maanden van 2020 een besparing van €111.000,- gerealiseerd. De verwachting is dat dit in twaalf maanden gaat oplopen naar € 166.000,-. Wat dit concreet betekent? Een besparing van ongeveer 74.000 kilometers met een autotransporter en een vermindering van de uitstoot van ongeveer 77.000 kg CO2. Een resultaat om trots op te zijn.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, dan kun je contact opnemen met Henk Heijnen via henk.heijnen@pon.com

Koopman