on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 4 / 2020

Vergroenen transport met biodiesel loont

Enige jaren terug heeft Pon duidelijke doelen gesteld voor het terugdringen van haar CO2-productie. Voor het jaar 2020 was het doel om 20% CO2-uitstoot te verminderen door te reduceren en vergroenen. En dat gaat lukken. Bij het behalen van die doelstelling speelt het vergroenen van ons transport, onder andere door het tanken van biodiesel (HVO), een belangrijke rol.


Pon Logistics heeft een speciale afdeling Transport. Het hoofd van deze afdeling is Henk Heijnen, wie tevens Category Leader Logistics is binnen Pon Procurement. Henk vertelt: “vanuit mijn functie probeer ik over de verschillende bedrijven synergie te behalen in kwaliteit, serviceniveau en kosten. Wil je vergroenen, dan moet je ook al die facetten meenemen” aldus Henk. 

Transport behoort binnen Pon tot de ‘Big Five’ als het gaat om CO2-uitstoot. Bovenaan staan ingehuurd transport (de opleggers die o.a. auto’s en onderdelen naar de dealers brengen) en leaseauto’s (alle zakelijke wagens). Daarna volgen afval, energie en reizen. Om te zorgen dat we tot een reductie van de CO2-uitstoot konden komen, werd de afdeling van Henk eind 2016 voor de uitdaging gesteld om een CO2-besparing op transport te realiseren. Samen met andere CO2-besparingen en compensatiemaatregelen draagt dat bij aan het behalen van het beoogde ‘grotere doel’: Pon CO2-neutraal. Dat doel is voor onze Nederlandse bedrijven in 2018 gehaald. Locaties buiten Nederland volgen op termijn.

“We zijn gaan kijken naar de mogelijkheden. We kunnen uiteindelijk twee kanten op: reductie en vergroenen”, legt Henk uit. “Wat reductie betreft hadden we toen al veel gedaan, zoals routes optimaliseren en de beladingsgraad verhogen. Daar viel dus geen grote besparing meer te behalen. Maar wel met vergroenen. Dat kan bijvoorbeeld door elektrificatie, alleen was er op dat gebied – en dat is nog steeds zo – niet zo veel beschikbaar. Een andere mogelijkheid was de inzet van duurzame brandstof, zoals gas, CNG of biodiesel. We hebben gekozen voor Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Dat is een synthetische brandstof gemaakt uit biomassa, waarmee enorme hoeveelheden CO2 (+/-89%) worden bespaard. Een bijkomend voordeel is dat MAN beschikt over trucks die HVO-proof zijn.”

Onze transporteur Koopman leek de aangewezen partij als partner voor de realisatie. “Zij doen bijna 55% van onze transporten en gezien onze duurzame en lange – bijna 45 jaar- relatie waren zij bereid te investeren. Zij hebben een tankinstallatie voor HVO laten plaatsen op hun terrein in Nijkerk en een aantal voor HVO geschikte MAN-trucks aangeschaft. Die worden ingezet voor transport van zowel auto’s als onderdelen. In 2018 hebben we zo 10% van het totaal aantal liters door Pon verbruikte brandstof kunnen vergroenen en in 2019 zelfs 15%. Willen we nu aan de benodigde 20% CO2-reductie voor dit jaar komen, dan moeten we 22% met HVO vergroenen. Dat gaat zeker lukken.”

Een nadeel is wel dat HVO duurder is dan diesel. Duurzaamheid is nu eenmaal niet goedkoop. “Deze extra kosten hebben we wel kunnen compenseren door het initiëren van Supply Chain Optimalisatie Projecten (SCOP)’, vertelt Henk enthousiast. “Onder andere door flexibel met de lead-tijd om tegaan, waardoor je gemiddeld meer auto’s per rit hebt en op die manier minder kilometers maakt. Zo loont vergroenen.’

Koopman - HVO 2