on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 4 / 2021

Onderzoek naar inzet MAN Elektrische Bakwagen (E-TGM)

In het najaar van 2020, midden in de coronacrisis, is Pon Logistics een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van het inzetten van een elektrische MAN-bakwagen (E-TGM). Samen met Koopman Logistics Group en MAN Truck & Bus is gekeken naar de dedicated dag- en nachtdistributie vanuit het warehouse van Pon Logistics in Leusden naar de verschillende dealerbedrijven in Nederland.


Doorrekening planning door MAN Transport Solutions

Zo is er kritisch gekeken naar de planning en welke dag- en nachtritten het meest geschikt zouden zijn voor de inzet van een E-TGM. Het moesten ritten zijn die binnen de maximale actieradius van 170 km vallen. Ook moest er voldoende tijd tussen de dag- en de nachtrit zitten om de batterij weer op te laden Dit kan overigens op de Pon-Campus met een snellader (150 KW) speciaal voor trucks (zie foto). Verder was er de wens dat de E-TGM zoveel mogelijk in de regio zou rijden, in verband met de positieve exposure die een stille en groene truck met zich meebrengt. De geselecteerde ritten zijn doorgerekend door de afdeling MAN Transport Solutions van de fabriek in Dachau. Uitkomst was dat beide ritten uitermate geschikt zijn voor de inzet van een E-TGM.

Geen businesscase maar showcase

Vervolgens heeft MAN Truck & Bus een offerte verzonden naar Koopman Logistics Group en zijn de kosten vergeleken tussen de E-TGM versus een trekker/trailer combinatie en ook een bakwagen met een dieselmotor. Al snel werd duidelijk dat er op dit moment geen positieve businesscase te maken is van de inzet van de E-TGM. Het zou meer een ‘showcase’ zijn. Zo draagt een dergelijke E-truck bij aan de duurzaamheidsdoelstelling van Pon om CO2 neutraal te zijn. Verder is het een handreiking richting de buurt rondom Campus in Leusden, om te laten zien dat Pon Logistics er alles aan doet om zo stil en zo duurzaam mogelijk probeert te acteren.

 

 

Daarnaast is het een positief signaal richting de fabriek, de klanten en de leveranciers dat wij als Pon zijnde ook zelf de elektrische truck omarmen. Geïnteresseerden kunnen eenvoudig kennis maken met de mogelijkheden, door hen te laten zien dat er “voor de deur” mee gewerkt gaat worden. Ook onderdelen leveranties naar dealers en eindklanten gebeuren hiermee op een milieuvriendelijke manier.

Verdeling extra kosten

Momenteel worden de extra kosten heel gedetailleerd in kaart gebracht, om vervolgens een juiste verdeling van de bijdragen van alle bedrijven voor te stellen. Een nieuw traject, omdat wij te maken hebben met verschillende partijen die baat hebben bij de inzet van deze truck, zoals onder meer de overheid (i.v.m subsidies), de MAN fabriek, MAN Truck & Bus NL, de directie van Pon Automotive, Pon Logistics en natuurlijk Koopman zelf.

De verwachting is dat op korte termijn het definitieve besluit genomen gaat worden om de E-TGM aan te schaffen..

Mocht u ook interesse hebben in elektrische Bedrijfswagens, dan kunt u contact opnemen met Jorrit-Jan van Gestel, commercieel directeur van MAN Truck & Bus.