on the move

NUMMER 1 / ARTIKEL 1 / 2022

De elektrische bakwagen (MAN eTGM) voor onderdelendistributie rijdt!

Afgelopen maandag 31 januari 2022 is de elektrische bakwagen, de MAN eTGM, voor het eerst de weg op gegaan. De eerste rit was voor de distributie van onderdelen en accessoires van de verschillende automerken vanuit Leusden. Door een nauwe samenwerking tussen MAN Truck & Bus, Pon Logistics en Koopman Logistics Group is dit project na meer dan een jaar onderzoek succesvol geïmplementeerd.


Bijna 16 uren inzet per dag

Tijdens het project is kritisch gekeken naar de planning en de meest geschikte dag- en nachtritten voor de inzet van deze MAN eTGM. Het moesten ritten zijn die binnen de maximale actieradius van 170 km vielen. Bovendien moest er voldoende tijd tussen de dag- en de nachtrit zitten, om de accu’s weer volledig op te laden.

Zo gezegd, zo gedaan. De dagrit werd een rit met adressen in de regio Leusden. Zo kunnen we onze omgeving voorzien van de juiste service en hebben wij bovendien een positieve uitstraling van een stille- en groene truck midden in onze eigen omgeving. ’s Nachts legt de MAN eTGM een rit af met adressen in Amsterdam Zuid-Oost en Almere. Met deze keuze konden wij in aanmerking komen voor de subsidieregeling “Duurzame Amsterdamse Vervoersmiddelen” van de gemeente Amsterdam. Hiermee profiteren we bij de aanschaf van nieuwe voertuigen van subsidievoordeel.

Tussen de ritten door laden we de accu’s op de Pon Campus volledig op, met een snellader (150 KW) speciaal voor vrachtwagens. De geselecteerde ritten zijn doorgerekend door de afdeling MAN Transport Solutions van de fabriek in Dachau. Uitkomst was dat beide ritten uitermate geschikt zijn voor de inzet van een MAN eTGM.

Bijdrage duurzaamheidsdoelstelling en imago Pon

De MAN eTGM draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstelling van Pon om CO2-neutraal te zijn. Verder is het een handreiking richting de buurt rondom de Pon Campus in Leusden, om te laten zien dat wij er alles aan doen om zo stil en zo duurzaam mogelijk te werken. Daarnaast is het een positief signaal richting de fabriek, klanten en leveranciers dat wij als Pon zijnde ook zelf elektrische vrachtwagens omarmen.

Verdeling extra kosten

De extra kosten ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor zijn heel gedetailleerd in kaart gebracht. Deze zijn tussen de verschillende bedrijven verdeeld. Het gaat daarbij om truck leverancier MAN Truck & Bus, vervoerder Koopman Cargo, Logistiek Dienstverlener Pon Logistics en Opdrachtgevers Pon’s Automobielhandel en natuurlijk de overheid met de subsidieregelingen “MIA” en “Duurzame Amsterdamse Vervoersmiddelen”.

Heb je als Pon-bedrijf interesse in hoe dit project is aangepakt? Neem dan contact op met Henk Heijnen, Hoofd Transport bij Pon Logistics, via henk.heijnen@pon.com.

Heb je ook interesse hebben in elektrische Bedrijfswagens? Neem dan contact op met Jorrit-Jan van Gestel, commercieel directeur van MAN Truck & Bus. Dit kan via jorrit.jan.vangestel@man-trucks.nl.