Klantcase

Warehousing en logistiek voor elektrische motorfietsen? Ook dat is daily business voor Pon Logistics Almere.

Als je denkt dat Pon Logistics alleen kennis heeft van de autobranche, dan heb je het mis. De afgelopen jaren is Pon Logistics ook de logistiek gaan verzorgen voor verschillende fietsmerken, en sinds kort mogen motorfietsen ook niet in het lijstje ontbreken. Zero Motorcycles is een Amerikaans bedrijf met elektrische motoren in haar assortiment. Zero heeft een Europees hoofdkantoor in Nederland. En de opslag en transport? Die wordt sinds dit jaar verzorgd door Pon Logistics Almere. Alex van Dijk, afdelingshoofd in de vestiging in Almere, vertelt er meer over.

A9Riwd9wj_h1hljr_f0420

Op zoek naar een logistieke partner

Alex: “eigenlijk begon het met onze warehousing campagne, die werd opgepikt door Zero Motorcycles. Zero had een logistiek dienstverlener nodig, die hen kon helpen met groeien. Het relatief jonge bedrijf heeft een enorme groeiambitie. Zij hadden zelf al snel het vermoeden dat een partner als Pon hen hierbij kon helpen, en dat wij vanwege onze kennis van logistiek in de automotive ook zouden snappen waar het om gaat.” Zo gezegd, zo gedaan. Na de kennismaking bleek het al te klikken. Kwaliteit kunnen leveren was een belangrijke voorwaarde. Het gaat immers om kostbare en kwetsbare motoronderdelen. Met ruimschootse ervaring in het opslaan en verzenden van auto-onderdelen bleek Pon Logistics de geschikte partner voor Zero Motorcycles.

Dat de werkzaamheden en opslag verricht zouden worden vanuit Pon Logistics Almere, was een logische keuze. De locatie Almere is gewend aan export en het verpakken van onderdelen voor transport, veelal naar het buitenland. Een hoge mate van kwaliteit kunnen leveren, ervaring met de juiste verpakking en de juiste transporteur, de juiste documentatie kunnen verzorgen en ervaring met gevaarlijke stoffen zijn voorwaarden waar Pon Logistics Almere ruimschoots aan voldoet.

logistiek_linegraphic_pon_logistics
warehousing bulk

Van A tot Z geregeld

Na diverse overleggen werd de overeenkomst getekend. In maart dit jaar volgde een verhuizing van het assortiment, in april konden de werkzaamheden beginnen. Alex: “de werkzaamheden bestaan onder andere uit het ontvangen van binnenkomende zendingen en het controleren op juistheid en controle op schade hiervan. Het gaat hierbij om de onderdelen, niet om de motoren zelf. Zendingen komen veelal uit Amerika, en een deel uit Azië. Vervolgens verzorgen wij de opslag op de juiste manier. Bij veel producten heb je te maken met serienummers, productiebatches en kits die uit meerdere onderdelen bestaan. Het is belangrijk dat dit enorm zorgvuldig gebeurd, zodat alle data klopt. Vervolgens verzorgen wij het transport. Het op de juiste manier verpakken van onderdelen zodat het in de juiste staat aankomt bij de klant is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Veel zendingen zijn binnen Europa, maar een deel gaat ook naar omringende landen buiten de EU. Wij zoeken daarbij de juiste manier van transport. Soms gaat dit over de weg, soms met het vliegtuig. Het is allemaal maatwerk.”

Uitdaging door lithium batterijen

Elektrificatie van voertuigen gaat in sneltreinvaart. Gepaard daarmee zijn er ook steeds meer lithiumbatterijen in omloop. Bij Zero Motorcycles, leverancier van elektrische motorfietsen, is dat niet anders. Alex: “Lithiumbatterijen vallen onder gevaarlijke stoffen. Dit omdat de batterijen bij brand nauwelijks te blussen zijn. De opslag- en transporteisen worden, naarmate er meer van deze batterijen in de wereld zijn, steeds strenger. Om hieraan te voldoen voor Zero Motorcycles hebben wij geïnvesteerd in een speciale kluis, die klaar is voor toekomstige wetgeving. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst.”

Blijven leren

Door de samenwerking met Zero Motorcycles, wordt er een hoop geleerd in Almere. De opslag en het transport van lithiumbatterijen is er daar een van. Een andere was het opzetten van de interfacing. De IT van Zero Motorcycles moet immers wel aansluiten op die van Pon Logistics. Inmiddels werkt dit en wordt er gewerkt aan de optimalisatie hiervan. Alex: “tijdens de verhuizing kwamen we ook voor een uitdaging te staan. De voorraad die binnenkwam, was namelijk vele malen groter dan we met elkaar van tevoren hadden ingeschat. Daarbij kwam de flexibiliteit van Pon Logistics om de hoek kijken. De vestiging in Veenendaal bleek namelijk geschikt om bulk items op te slaan. Het proces konden we nog steeds vanuit Almere verzorgen.”

Uit de startblokken

Na de opstartfase met heel intens contact, loopt de samenwerking inmiddels als een geoliede machine. Alex: “we konden eigenlijk direct goed van start. Dit hebben we echt te danken aan de korte lijntjes en de intensieve communicatie. Zo konden we direct op situaties inspelen. Dat moest ook wel, want het voorjaar is direct high season voor de motorbranche. We vielen dus direct met de neus in de boter. Gelukkig hebben we dat goed op kunnen vangen en hebben we eigenlijk echt een superstart gemaakt.”

Het resultaat mag er zijn

Beide partijen zien de toekomst rooskleurig in. Alex: “we hebben al heel veel bereikt en voldoen al aan de oorspronkelijke vraagstelling. De kwaliteit en snelheid is goed op niveau. Door verder te ontwikkelen hoop ik dat wij steeds meer bij kunnen dragen aan het succes van Zero Motorcycles. Ook Zero vindt het heel fijn dat we meedenken en oplossingen bieden. Het is een jonge organisatie in ontwikkeling. Dat belooft veel moois voor de toekomst.”

Voor nieuwe klanten maken we graag ruimte.

Interesse? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.