BBB Cycling

Warehousing voor BBB Cycling

headerbeeld_veloretti

Sinds maart van dit jaar verzorgt Pon Logistics vanuit het magazijn in Leusden de warehousing voor BBB Cycling. Hoewel de samenwerking nog maar kort loopt en alles nog goed ingeregeld moet worden, zijn beide partijen tot nu toe tevreden. Wij spraken met Financieel directeur Robin van Soest en algemeen directeur Folkert Lamsveld van BBB Cycling.

“Folkert: onze logistieke dienstverlening was jarenlang een competitief voordeel. We waren beter dan onze concurrenten. Daar werden we om geprezen, maar we merkten dat anderen met een opmars bezig waren. Zo kon je bij hen bijvoorbeeld bestellen tot zeven uur en bij ons maar tot drie uur. We kregen er ook nieuwe klantgroepen bij met allemaal hun eigen vereisten. Het werd steeds ingewikkelder om dat allemaal goed te organiseren. We stonden toen voor de keuze: gaan we het zelf doen of gaan we in zee met een partij die daarin is gespecialiseerd?” Robin vult aan: “daarbij kwam de vraag naar boven: willen we investeren in uitbreiding van het warehouse of gaan we investeren in marketing en productontwikkeling en besteden we het logistieke proces uit? Het werd dat laatste, maar dat was een heel moeilijke beslissing, omdat het betekende dat we afscheid moesten nemen van ons magazijnteam.”

Moeilijke keuze

Folkert vertelt: “als BBB willen we altijd onze mensen beschermen, maar tegelijkertijd willen we naar de toekomst kijken. Met deze keuze kozen we voor iets positiefs voor het bedrijf, maar iets negatiefs voor de mensen. Dat heeft veel impact gehad. Sommige mensen waren al meer dan 20 jaar bij ons in dienst, dat is moeilijk. We hebben gekozen voor de toekomst van het bedrijf, maar daardoor hebben we afscheid moeten nemen van mensen die ons heel erg na aan het hart staan. Een van de doorslaggevende factoren om voor Pon Logistics te kiezen, was dat we onze mensen binnen de club konden houden door ze een positie binnen Pon Logistics aan te bieden. Dat menselijke aspect was heel belangrijk.”

Goede match

BBB Cycling ging eind 2020 in gesprek met een aantal externe partijen. Robin: “We hebben selectiecriteria opgesteld voor wat de dienstverlener allemaal moest kunnen. Dat hebben we ook vergeleken met wat we zelf al deden. Sommige dingen konden we al heel goed en we wilden er natuurlijk niet op achteruitgaan. We hadden bepaalde eisen waar de dienstverlener minimaal aan moest voldoen en daarbij ook een financieel doel. Pon Logistics kwam uiteindelijk als beste uit de bus, onder andere omdat zij gespecialiseerd zijn in kleine onderdelen. Het menselijke aspect, dat onze mensen herplaatst konden worden, was natuurlijk ook heel belangrijk. Daarbij waren er nog een heleboel extra’s. Pon Logistics is niet zomaar een partij, maar een echte specialist in logistieke dienstverlening.”

sidebeeld_veloretti
industrial-14-ew-6

Dat onze mensen bij Pon Logistics herplaatst konden worden, was ook heel belangrijk.

Financieel directeur Robin van Soest en algemeen directeur Folkert Lamsveld

Over de samenwerking van BBB Cycling en Pon Logistics

Vliegende start

De samenwerking is in maart 2022 van start gegaan. “We hadden afgesproken rustig van start te gaan,” geeft Folkert aan, “maar dat weekend ging de zon volop schijnen. Dat zijn voor ons hoogtijdagen. We moesten dus gelijk volle bak aan de slag. We begonnen met een achterstand, maar dat werd snel opgelost.” Marcel van Omme van Pon Logistics vertelt: “Op dag één bleek al dat de processen zoals we ze hadden bedacht niet werkten. Toen is dat elke dag bijgeschaafd totdat het goed liep.” Met deze werkwijze is BBB Cycling heel tevreden. Folkert: “Het oplossend vermogen van constateren dat iets niet goed is en gelijk teruggaan naar de tekentafel hebben wij als zeer positief ervaren. We zijn er nog niet, de echte drukte gaat nog komen, maar vooralsnog zijn we positief gestemd.”

Finetunen

Marcel is zelf ook redelijk tevreden. “Qua productiviteit en kwaliteit zijn we redelijk tevreden, maar qua efficiency kunnen we nog wel stappen zetten. Het plannen van de cyclus moet nog aangescherpt worden. Het is serieus veel, dus het is echt aanpoten. Gelukkig is het team heel flexibel, dus al zoekend komen we daar wel uit.” De drukte en grote pieken zullen blijven, geeft Robin aan. “Wij weten ‘s morgens niet hoe de dag gaat lopen. Onze handel is enorm afhankelijk van het weer. Als het ’s morgens mooi weer is, weet je dat het druk gaat worden. Flexibiliteit is dus heel belangrijk. BBB heeft vorig jaar 7.000.000 producten verkocht. We hebben 3500 producten in het warehouse liggen, ik snap dat ze daar bij Pon Logistics in het begin van schrokken.”

Next day delivery

De samenwerking maakt deze implementatie zo succesvol, denkt Marcel. “Robin en ons team hebben zo intensief samengewerkt, dat zie je lang niet altijd. Er is vanuit BBB Cycling alles aan gedaan om dit goed te laten verlopen.” Ook het IT-team is echt heel belangrijk geweest, voegt Robin toe. “Er is een heel groot team bij betrokken geweest en dat heeft subliem werk geleverd!” Alle partijen hebben grote verwachtingen voor de toekomst. Folkert: “De samenwerking is goed en prettig, maar het resultaat is natuurlijk wat telt. Next day delivery is onze belangrijkste KPI. Ons doel is om alle spullen op tijd bij klant te hebben. In een goede doos en van goede kwaliteit. Zo simpel is het.”

Over Pon Logistics

Voor nieuwe klanten maken we graag ruimte.

Interesse? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Over BBB Cycling

BBB Cycling werd in 1998 opgericht door de twee gepassioneerde ex-profwielrenners Chris Koppert en Frank Moons. Vlak nadat zij in de jaren ’90 hun professionele wielercarrière achter zich lieten. Als voormalig profwielrenners begrepen zij precies wat fietsers nodig hadden. Hierdoor waren ze in staat hoogwaardige fietsproducten te ontwikkelen. De ambitie van deze twee heren is inmiddels uitgegroeid tot een merk met ruim 1500 unieke producten die verkocht worden in meer dan 40 verschillende landen wereldwijd.

Bekijk ook

Uitgelichte klantcases

Klantcase Swapfiets

Swapfiets

“Voor ons zijn ze een partner die in staat is om golven van voorraad die we niet altijd geanticipeerd hebben op te pakken.”

$
Klantcase MolGen

Molgen

“Als iemand mij vraagt naar een logistieke partner, dan is mijn antwoord duidelijk: Pon Logistics, gisteren, vandaag en morgen.”
$