Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 2 / ARTIKEL 5 / 2020

Verbeterde dienstverlening richting dealers dankzij het Ubidata Dashboard

Als Pon Logistics zijn we constant bezig onze dienstverlening richting de dealer te verbeteren. Samen met Koopman Logistics hebben we onderzocht hoe we de levering van bestellingen en de communicatie daaromheen kunnen verbeteren. Dat heeft geresulteerd in het Ubidata-Dashboard dat we vorig jaar in gebruik hebben genomen. Een mooi moment om de eerste ervaringen met jullie te delen.


Het systeem werkt nauwkeurig. De chauffeurs vullen een vragenpad op hun boordcomputer in, waardoor wij kunnen zien hoe de levering is verlopen. Dealers krijgen deze informatie ook en kunnen exact zien hoe lang de chauffeur op hun terrein in geweest (i.v.m. alarm) en of alles geleverd is. Deze POD (Proof of Delivery) van de laatste levering krijgen jullie daardoor sneller en completer, met eventueel de foto’s en bijbehorende meldingen.

Verbeterpunten zijn er natuurlijk altijd. Zo blijven we kritisch kijken naar het vragenpad, zodat we kwalitatief betere informatie van de chauffeurs krijgen bij problemen. Ook kijken we samen met de chauffeurs waar we kunnen optimaliseren om het proces zo efficiënt mogelijk te houden. Invullen zal echter handmatig blijven gebeuren, een foutje kan dus wel eens voorkomen. Gelukkig hebben we dan korte lijntjes met de collega’s van Koopman om snel te achter halen wat de situatie is.

Maar al met al zijn we tevreden met de resultaten in het eerste jaar. Dat hebben we ook vanuit de enquête doorgekregen. Belangrijk punt dat daaruit naar voren kwam was jullie tevredenheid rondom de informatie in de POD, namelijk 88,1%. Wanneer we doorvragen over de ontbrekende informatie blijkt het grootste deel van de dealers geen informatie te missen, maar de toegevoegde waarde van de POD niet zien. Dit komt onder andere doordat een groot aantal dealers PODs krijgt waar geen afwijkingen op staan. Dan is de POD een bevestiging van correcte levering.

Verder zijn er een paar kleine issues waar we nog aan werken, zodat deze meldingen in de toekomst niet meer nodig zijn, en we daarmee de dienstverlening nog een stapje beter maken!

Koopman