Logistiek Gezien

A9Riwd9wj_h1hljr_f0420

Nummer 3 / Artikel 2 / 2019

Test informatievoorziening nachtlevering

Als Pon Logistics zijn we constant bezig onze dienstverlening richting de dealer te verbeteren. Zodoende hebben we samen met onze transportpartner onderzocht hoe we de levering van bestellingen en de communicatie daaromheen kunnen verbeteren. Het doel van het onderzoek was om jullie volledig inzicht te geven in de performance van de levering.

Niet alles kunnen leveren

Het komt wel eens voor er dat om verschillende redenen niet (volledig) gelost kan worden. Bij wegwerkzaamheden, auto’s die in de weg staan, verkeerde belading, defecte verlichting op locatie en het moeilijk openen of sluiten van een deur, bijvoorbeeld.Het kan dan erg frustrerend zijn wanneer niet duidelijk is waar de onderdelen dan wél gelost zijn. Voor onze klanten moet er duidelijkheid zijn over de levering. Er bleek behoefte aan een verbetering van de informatievoorziening en daar hebben wij als Pon Logistics naar geluisterd.

Na uitgebreid onderzoek naar de wensen en mogelijkheden, zijn de scanners en boordcomputers van Koopman Cargo uitgebreid met de software door Prometheus, welke weer gekoppeld is aan een dashboard van Ubidata. Sinds 1 juli wordt er getest of de praktijk aansluit op wat we in theorie bedacht hebben.

Werking van het systeem

Alles wat geleverd moet worden, komt in de boordcomputer te staan. De chauffeur kan bij levering alles scannen. Loopt de chauffeur ter plekke tegen zaken aan waardoor hij zijn taken niet volledig of moeilijk kan uitvoeren, dan kan hij dit via een vragenpad in de boordcomputer melden. Daarbij geeft hij/zij aan wat de oorzaak is en welke actie hij vervolgens onderneemt, zoals het lossen op een alternatieve locatie. Al deze meldingen zijn real-time door Koopman Cargo en Pon Logistics te monitoren.

Voordeel van deze werkwijze

Het grote voordeel hiervan is dat deze informatie ook direct per mail met desbetreffende locatie gedeeld wordt. Bij eventuele calimiteiten en alternatieve levering, hoeft dan niet ‘s ochtends gewacht te worden tot de afdeling Service bereikbaar is om meer informatie te vergaren. Kortom: direct duidelijkheid voor alle betrokken partijen. Bovendien kan Service zich focussen op afwijkingen in plaats van communicatie omtrent de nachtleveringen.

De test loopt nog tot 31 augustus. Op 2 september gaan we ‘live’. Met deze stap verwachten we jullie niet alleen beter te kunnen informeren, maar tegelijkertijd ook onze dienstverlening naar een hoger plan te tillen. Ook niet onbelangrijk: voor de betrokken chauffeurs wordt het melden van nachtleveringen een stuk eenvoudiger, wat hun de nodige tijd bespaart. Wordt vervolgd!

Impact overgang T6 naar T6.1