Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 2 / ARTIKEL 3 / 2020

T6.1 Dubbele cabine pakketten

Zoals in de vorige editie van Logistiek Gezien al te lezen was in het artikel ‘Impact overgang van T6 naar T6.1’, worden de Transporters 6.1 voorzien van nieuwe dubbele cabines. Maar hoe ziet dit gehele proces van levering tot retouren eruit en welke manier van transport wordt hiervoor ingezet?


De levering

De dubbele cabines worden als één pakket aangeleverd. Ze worden dan direct bij de dealers geleverd of ze worden in Leusden bij de ombouwlocatie geleverd, waar de pakketten vervolgens in de voertuigen gebouwd worden. De dag waarop de dealer en de ombouwlocatie de pakketten nodig hebben, wordt gecommuniceerd naar de afdeling Service & Supply. Drie werkdagen voor deze datum worden de pakketten afgeroepen bij de leverancier. De leverancier van deze dubbele cabines is Motexion, hier worden ook andere artikelen voor de ombouw van de voertuigen besteld. Doordat Motexion tijdig geïnformeerd wordt over welke pakketten worden opgehaald, hebben zij genoeg tijd om de pakketten samen te stellen en klaar te zetten voor het ophaalmoment.

De dag voor de benodigde datum worden de pakketten door Koopman opgehaald bij Motexion in Vlaardingen. Wanneer de pakketten voor de Losplaats zijn, worden ze direct op de campus in Leusden geleverd, zodat deze dubbele cabines de volgende dag direct in de voertuigen gebouwd kunnen worden. Als de pakketten bij één van de ombouwdealers geleverd moeten zijn, dan wordt het transport vaak zo ingepland, dat ze op de dag van ophalen ook direct in de dagrit bij de desbetreffende dealer geleverd worden. Mocht dit niet binnen de transport planning mogelijk zijn, dan worden de pakketten eerst bij Pon Logistics in Leusden gelost en met de volgende dagrit bij de dealers geleverd.

De retouren

De dozen waarin de dubbele cabines geleverd worden worden hergebruikt en moeten weer retour gestuurd worden naar Motexion. De ombouwdealers en de losplaats hebben een instructie ontvangen, waarin wordt uitgelegd hoe de dozen in elkaar gevouwen moeten worden. Deze dozen kunnen vervolgens op elkaar gestapeld worden, met een maximum van vier stuks. De chauffeurs van Koopman zijn ervan op de hoogte dat deze dozen mee moeten met de reguliere retourstroom. De dozen worden afgeleverd bij het magazijn in Leusden.

Wanneer er weer pakketten opgehaald moeten worden bij Motexion, dan worden de dozen retour meegenomen en daar afgeleverd. Heeft een dealer meer dan vier dozen staan, of staan de dozen erg in de weg, dan is het ook mogelijk om een afhaalopdracht aan te vragen. Dit kan door een ticket aan te maken via WebHelpDesk of door een mail te sturen. Ook de dozen bij de Losplaats worden direct bij het leveren van pakketten meegenomen door de chauffeur en afgeleverd bij Pon Logistics, zodat deze ook retour kunnen naar Motexion.

Voor de gehele pakketstroom van de T6.1 dubbele cabines wordt er dus zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de reeds bestaande transportstromen en daarmee hebben we het gehele proces zo efficiënt mogelijk ingericht!