Logistiek Gezien

Logistiek Gezien

NUMMER 2 / ARTIKEL 1 / 2020

Onze logistiek draait door tijdens corona

De afdeling Service & Supply verzorgt processen rondom voorraadbeheer en klantenservice voor Pon’s Automobielhandel en MAN Truck & Bus. Toen de corona-crisis uitbrak moesten ook deze collega’s snel hun werkwijzen aanpassen, om ervoor te zorgen dat goederen besteld konden worden bij leveranciers en de dealervragen werden beantwoord. Het uitgangspunt was dat de service naar de dealerorganisatie niet minder mocht zijn dan voor de corona-crisis… en dat lukte! De afdeling op kantoor was een stuk leger, maar vanuit huis zijn alle processen doorgegaan en werden ook de dealers die naar het bekende 9222 nummer belden of Whatsappten te woord gestaan. We spraken er over met Service & Supply teamleider, Vera van Manen.


Service op afstand

We zijn gestart met de afdeling in twee teams op te delen, team rood en team blauw. Daarbij hebben we gekeken naar de verschillende disciplines en de werkschema’s, zodat in geval van ziektes/calamiteiten de meest cruciale processen altijd doorgang vinden. Inmiddels zijn we alweer wat verder in de tijd en is het opsplitsen in teams voor nu losgelaten, maar blijven we uiteraard met een beperkte aanwezigheid op kantoor werken.

Elke ochtend hebben we gezamenlijk een dag-start via Google Hangouts. Verder hebben we verschillende chatgroepen opgezet rondom onderwerpen, voor de verschillende teams en opdrachtgevers. Maar wat merken jullie daar nou van?

Ons Service team is niet altijd meer fysiek in Leusden aanwezig. Wanneer de telefoon opgenomen wordt, kan dit zijn vanuit de huiskamer van onze medewerkers. Het kan dus wel eens voorkomen dat u kunt meegenieten van de huiselijke taferelen. Maar we hebben er voor gezorgd dat jullie ons nog steeds via de reguliere wegen zoals met telefoon en tickets kunnen bereiken.

Aanpassingen in het magazijn

Ook in het magazijn hebben wij een aantal maatregelen genomen. Zo zijn er looppaden aangebracht, waardoor er eenrichtingverkeer is binnen het magazijn. Daarnaast is onze SDE-opzet fysiek aangepast. Hierdoor is er meer ruimte ontstaan en behouden wij de 1,5 meter afstand voor onze medewerkers. In de avonduren zijn onze maatregelen nog meer zichtbaar. Tijdens het laden van de trailers is de 1,5 meter niet altijd te garanderen. Onze laders dragen daarom mondmaskers. Ook is de Koopman-chauffeur voorbereid met een corona-kit waardoor hij de juiste maatregelen kan nemen.

We hebben direct maatregelen genomen om de voorraadbeschikbaarheid op een hoog niveau te houden. In Leusden en bij de OEM’s is er voldoende voorraad beschikbaar. Op een paar incidenten na, van dealers die toch een afwijkende voorraadbestelling opstuurde, hebben we geen last gehad van voorraadproblemen, zoals in de supermarkten, en is de servicegraad op het hoge niveau van ruim 97% gebleven.

Vervolgstappen

Hoe de toekomst er exact uit gaat zien is moeilijk te voorspellen. Zoals voor iedereen geldt zullen we voorlopig met aangepaste maatregelen aan het werk blijven. Dat betekent dat we over de praktische zaken moeten blijven nadenken. Belangrijkste is dat alle werkzaamheden ‘gewoon’ blijven doorlopen, en daar heb ik alle vertrouwen in!