Logistiek Gezien

A9Riwd9wj_h1hljr_f0420

Nummer 1 / Artikel 2 / 2020

Impact overgang T6 naar T6.1

Onlangs introduceerde Volkswagen de Transporter 6.1, de nieuwe versie van T6. Ook al gaat het hier om een facelift, in de praktijk blijken er grote verschillen te zitten tussen de twee modellen. En deze aanpassingen zijn van invloed op de productie en het logistieke proces.

Naast de vernieuwde ervaring voor de klant zijn er wijzigingen in de opties die besteld kunnen worden. Er zit een verschil in de afmetingen en de scharnierpunten van het voertuig, dus voor een aantal opties moesten aanpassingen gedaan worden.

Dubbele cabine

Zodra de voertuig bestelling definitief is en de productiedatum is bepaald, wordt ook de benodigde dubbele cabine besteld bij de leverancier. Voorheen werden de dubbele cabines in losse onderdelen aangeleverd, in elkaar gezet en daarna ingebouwd. Voor het nieuwe model worden de dubbele cabines als één geheel aangeleverd. Voor de producten die nodig zijn worden bij de leveranciers de bestellingen uitgezet. Zodra de fabriek de Transporter gereed meldt voor transport, worden de benodigde artikelen afgeroepen bij de leveranciers. De verwachte losdatum van het voertuig is hierbij van belang voor het moment van de afroep.

Impact overgang T6 naar T6.1
Impact overgang T6 naar T6.1

De samenwerking met Koopman in het transport van de cabines vanuit de leverancier heeft ertoe geleid dat transportruimte die voorheen niet werd benut in een bestaande retourrit, nu wordt gevuld met deze cabines. De losse onderdelen hoeven nu niet meer separaat te worden vervoerd. Deze logistieke wijziging is niet alleen efficiënter, maar dus ook duurzamer.

Bij aankomst van de cabines bij Pon Logistics in Leusden, worden de goederen via cross-docking naar de ombouwlocatie verstuurd. Deze Just-In-Time levering zorgt er voor dat er geen opslag nodig is, waardoor het risico op schade wordt verkleind en de kostprijs kan worden gedrukt.

Nieuwe houtartikelen

Het vernieuwde model zorgt er ook voor dat de assortimentsartikelen die niet meer geschikt zijn voor de T6.1, langzaam uitgefaseerd worden. Daarentegen worden de nieuwe T6.1 artikelen opgenomen in het assortiment. Bij dit model heeft het met name impact op de houtartikelen, waaronder vloerplaten en wandbekleding. Door de gewijzigde afmetingen en scharnierpunten zijn er nieuwe houtartikelen ontwikkeld. Dat is gedaan volgens het volgende proces:

  1. Het maken van nieuwe productietekeningen
  2. Op basis van de nieuwe tekening het artikel produceren in de zagerij van Modicraft
  3. Een pas sessie in de T6.1 met het nieuwe artikel
  4. Vrijgeven en productie van artikel bij een geslaagde pas sessie

In de afgelopen weken werden de nieuwe vloeren en wanden voor de T6.1 getest en geproduceerd. Dit heeft geleid tot de vrijgave en productie van steeds meer houtartikelen, waarvan de meeste inmiddels al zijn goedgekeurd en uitgeleverd.

Al met al heeft de facelift van de Transporter meerdere aanpassingen met zich meegebracht op zowel logistiek vlak als op productniveau. Wie had dat gedacht bij ‘slechts’ een facelift van een voertuig.

Impact overgang T6 naar T6.1