Corona-update - Jeroen Klunder

Artikel 3 – week 19

Hoe ben jij de afgelopen weken doorgekomen?

We hebben ons, net als iedereen, behoorlijk moeten aanpassen aan de situatie. Door de fabriekssluitingen werden er geen auto’s meer geleverd, daardoor heb je natuurlijk ook steeds minder werk. Normaal gesproken werken we met een hele club uitzendkrachten, maar die zijn nu ook al enige tijd niet meer aan het werk.

Ondanks dat vind ik dat we de afgelopen weken goed zijn doorgekomen en we kunnen onze medewerkers aan het werk houden. Zo produceren we nog volgens planning met de monteurs de Politie- en Defensievoertuigen, maar ook de leerinbouw en de bedrijfswagenombouw loopt door. Knap werk hoor!

Voor mijzelf was het wel continu schakelen. Wat zegt het RIVM over de richtlijnen? Wat betekent dat voor onze werkzaamheden? Moeten we de gekozen werkwijzen aanpassen of moeten we processen slimmer inrichten?

Jeroen Klunder

Jeroen Klunder
BU Manager Cars / HR Manager

Wat valt je op in deze tijd?

Ik vind het mooi om te zien hoe de creatieve ideeën ontstaan. Een paar maanden geleden had ik niet verwacht dat we nu met 8 man Swapfietsen staan te nullen. Hoe dat tot stand kwam? De BU Parts zocht ruimte voor Swapfiets. En op de Losplaats zijn we begin dit jaar gestopt met de ommontage. Daar was de oplossing snel gevonden. We hebben de ommontagehal leeggehaald en daar worden nu de fietsen (4000) gereed gemaakt voor uitlevering richting Duitsland. Als we klaar zijn kunnen we ook nog onze collega’s in Veenendaal en Barneveld helpen, want daar staan ook nog genoeg fietsen om een nul beurt te geven.

Ik ben dan ook erg blij met de flexibiliteit van onze collega’s. Zo’n 20 medewerkers van de losplaats werken nu voor de afdeling Parts, verdeeld over de vestigingen. Dat vraagt wat van ze; de werkzaamheden zijn anders en ze hebben vaak wat meer reistijd. Maar de bereidheid om te helpen is er en zo houden we de organisatie draaiende.

Hoe hou je contact met je collega’s, zeker omdat die niet altijd toegang hebben tot e-mail?

Zo’n 80% van mijn tijd ben ik nog op kantoor aanwezig. Veel van mijn operationele collega’s zie ik daar nog. Uiteraard op gepaste afstand. Met het MT en HR heb ik dagelijks contact. Dat gaat dan via mail of (video)bellen, wat ik prima vind werken.

Op de losplaats hebben niet alle medewerkers toegang tot mail, dus we zorgen dat alle informatie ook goed op de narrowcasting komt.

 

Heb je vanuit je rol als HR manager nog extra te maken gehad met corona en de maatregelen?

Als HR zijn we uiteraard een vraagbaak en moeten we zorgen dat we de maatregelen als organisatie naleven. Ook moeten we weten hoe te handelen rondom mogelijke corona-gevallen. Dat betekent veel snelle afstemming. Ik ben erg tevreden hoe dat verloopt. Daarnaast zit ik in het Pon ‘corona-team’, waar we overkoepelende maatregelen bespreken. 

Wat verwacht je van de komende weken?

We schakelen weer langzaam op. De fabriek is weer open, al draait die door de maatregelen nog niet op volle toeren. We hebben de komende weken nog een goede werkvoorraad en bekijken per week wat daar vanuit de fabriek bijkomt.
Voor de Nederlandse economie hoop ik dat alles weer langzaam richting ‘normaal’ gaat. Een gezonde samenleving, kinderen weer naar school en iedereen weer gewoon aan het werk.

Wat wil je nog aan de collega’s meegeven?

Ik ben trots op hoe het nu gaat en ik hoop dat we dat ook de komende weken zo volhouden. In goede gezondheid! Maak er wat van samen.

Overzicht Corona-update artikelen